Revision af bygningsreglementet
11. juni 2024

Revision af bygningsreglementet

Undersøgelser af om det er muligt at begrænse nedrivning og udnytte eksisterende byggeri bedre er en del af strategien. Desuden skal det kortlægges hvilke lovgivninger, der skal overholdes i relation til genbrugte byggevarer, herunder sundhedsskadelige stoffer.

I den politiske aftale om bygningers klimapåvirkning fra maj 2024 var der enighed om, at det er nødvendigt med en gennemgribende revision af bygningsreglementet. Nu har Social- og Boligstyrelsen præsenteret deres strategi for, hvad der skal ske.

Strategien består af 18 initiativer indenfor fire temaer:

  • Balancerede krav til nybyggeri
  • Bevaring og genbrug af bygninger og materialer
  • Forenklet proces for en byggesag
  • Regler og digitalisering

Under temaet, Bevaring og genbrug af bygninger og materialer, ses på i hvilket omfang de tekniske krav til eksisterende byggeri kan tilpasses, så hensynet til byggeriets sikkerhed, sundhed og energiforbrug balanceres med hensynet til at nedbringe klimapåvirkningen. Det indeholder følgende initiativer:

8. Nedrivning:

  • undersøge, om der kan etableres en ordning, hvor kommunen kan afvise en tilladelse til nedrivning af en bygning, når saglige hensyn gør det hensigtsmæssigt at bevare bygningen.
  • undersøges, hvorvidt der kan etableres en ordning, hvor bygningsejer kan pålægges en afgift ved nedrivning af disse bygninger svarende til den miljø- og klimamæssige påvirkning, som nedrivning vil forårsage.

9. Udnyttelse af eksisterende byggeri:

  • energikrav til transformationer af eksisterende bygninger skal lempes, så kravene svarer til de krav, der gælder for større renoveringer. Det følger af tillægsaftalen om national strategi for bæredygtigt byggeri.
  • udarbejde forslag, der kan fremme renovering af eksisterende byggeri, som skal forelægges for aftalekredsen medio 2026. Initiativet skal derfor bl.a. afdække, hvordan byggelovgivningen i højere grad kan fremme vedligehold og levetidsforlængelse af den eksisterende bygningsmasse, og om der er forhold og krav, herunder til sikkerhed, sundhed og energiforbrug, der uhensigtsmæssigt udfordrer renovering, ombygning og ændret anvendelse af eksisterende bygninger.
  • undersøge, om det kan gøres lettere at udnytte eksisterende byggeri til beboelse inden for en radius af 800 meter fra bymidter. Dette skal forelægges medio 2025 for aftalekredsen.

10. Brug af genbrugsmaterialer:

  • undersøge, om det er muligt at justere krav i bygningsreglementet, uden at det medfører en utilsigtet afledt effekt på byggeriets sikkerhed og sundhed.
  • kortlægge hvilke lovgivninger på tværs af miljø-, arbejdsmiljø- og byggelovgivning, der skal overholdes i relation til genbrugte byggevarer, herunder sundhedsskadelige stoffer.

Andre interessante initiativer er:

  • 3 Sundhed: kortlægge og analysere, hvorvidt krav til sundhed udgør en barriere for at nedbringe byggeriets klimabelastning.
  • 17. Standardiseret dokumentation og arkivering: analysere mulighed for at stille krav om standardiseret dokumentation af de tekniske krav. Der skal bl.a. indgå vurderinger af, hvordan standardiseret dokumentation kan påvirke fleksibiliteten og innovation i branchens løsninger til efterlevelse af krav. Det skal også undersøges, om systematisk viden- og dataopsamling kan skabe grundlag for videreudvikling af krav og branchens erfarings- og videnopbygning og medføre besparelser ved ombygninger mv. Fra branchen er der ønske om, at det skal være muligt at sammenligne og analysere data om byggeriet, herunder særligt LCA-beregninger.

Tidsplanen for strategien er:

  • Medio 2024 iværksættes de første indledende analyser.
  • Primo 2025 præsenteres resultatet af de første analyser for den politiske aftalekreds. Medio 2025 forventes de nye klimakrav at træde i kraft. Samtidig begynder den løbende implementering af tilpasning af krav til et nyt helhedsorienteret bygningsreglement. Dette vil ske trinvis i perioden 2025-2028.
  • Ultimo 2026 præsenteres en status for den trinvise udvikling af et helhedsorienteret bygningsreglement, som skal indgå i grundlaget for politisk beslutning om ambitionsniveau for den resterende udvikling og implementering af et helhedsorienteret bygningsreglement.

I 2028 vil et samlet nyt og helhedsorienteret bygningsreglement træde i kraft.

Læs mere
Social- og Boligstyrelsen, Juni 2024, Strategi for helhedsorienteret bygningsreglement.
Dakofa, 30. maj 2024, Klimakrav til nybyggeri 2025–2029: politisk aftale er på plads.

Relaterede nyheder