Philips og IKEA viser CØ-vejen
På den verserende konference: ”Waste Management in Circular Economy” fremførte IKEA og Philips hver deres ambitioner for at gøre design, produktion og forbrug af deres respektive produkter mere bæredygtige og tilegnet en cirkulær fremtid.
Philips fastholder kunder
Philips har en formuleret vision om, at man inden årets udgang skal have nået målet om, at 15% af deres salg af produkter og services skal være cirkulære. Desuden skal 90% af det (indtil videre) uundgåelige affald fra produktion og forbrug af Philips’ produkter genanvendes, mens intet skal deponeres. Endelig vil Philips sikre, at ALT større materiel senest i 2025 kører 100% i loop; enten som direkte genbrug eller som reservedele ved reparationer.
Dette fortalte Raquel Rebello de Mira fra Philips, som fortsatte med at fastslå, at Philips’ transition til en cirkulær virksomhed er drevet af en business model om, at det skaber værdi på flere fronter:
- Det skaber et livslangt forhold til - og dermed fastholdelse af - deres kunder
- Det sikrer kunderne mulighed for opgradering af deres produkter
- Det sikrer en mere stabil og forudsigelig indtægt for Philips
- Det giver Philips indsigt i de enkelte produkters brug gennem længere tid end ved en lineær økonomi
IKEA ressourceoptimerer
Roberta Dessi fra IKEAs internationale bæredygtighedsenhed fortalte herefter, at IKEA har et formuleret mål om kun at have 100% cirkulære produkter på hylderne i 2030 og at disse er lavet af 100% genanvendte eller genanvendelsesegnede materialer. Dette skal ses som et led i IKEAs strategi om ikke bare at blive førende indenfor cirkulære tiltag, men også at få andre med på vognen, såsom underleverandører, producenter, designere og – ikke mindst – forbrugerne.
Mere konkret vil IKEA gennemføre en ændring i tilgangen til design af deres produkter, således at de er genbrugsegnede, kan gives nyt formål, lettere kan repareres eller i sidste ende er genanvendelsesegnede.
IKEA ser generelt, at deres egne produkter er fremtidens materialebank, når de skal producere fremover. Dette sker i en erkendelse af, at naturens ressourcer er under et så stort pres, så virksomheder, der ikke slår op i den cirkulære bane, vil være langt mindre konkurrencedygtige i fremtiden. Det er da også i dette lys, IKEA har igangsat egne reparationsværksteder 3 steder i verden, hvor deres egne møbelsnedkere reparerer eller giver de tilbagetagne møbler et nyt formål. Det har dog vist sig, at en udbredelse af dette er problematisk på grund af mange landes affaldslovgivning, som forbyder tilbagetagning af egne produkter.