Øget fokus på batterier til elbiler

Batteriforordningen har øget fokus på genanvendt indhold i elbilbatterierne, hvilket skal bidrage til at mindske behovet for udvinding af kritiske råstoffer. Desuden forhandles der i EU om at skærpe kravene med henblik på at fjerne og udskifte køretøjernes batterier.

Betina Kastbjerg (DD) har via Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg stillet Miljø- og ligestillingsminister Magnus Heunicke følgende spørgsmål:

”Vil ministeren kommentere på debatindlægget »Forfatter optegner den sorte bagside af elbilen: »Det handler om at forbruge mere med god samvittighed – hvornår vågner vi?«« bragt i Berlingske onsdag den 30. april 2025?”

Hertil har ministeren afgivet følgende svar af 2. juni 2025:

"Det er vigtigt, at vi med indsatser for den grønne omstilling tænker klogt og prøver at minimere vores forbrug af ressourcer, og dertil at vi har øje for hele værdikæden og produkters livscyklus. Den 18. august 2023 trådte en ny batteriforordning i kraft i EU med et øget fokus på batterier til elbiler, da mængderne af elbilbatterier forventes at stige i takt med den øgede elektrificering af den europæiske bilpark. Den nye forordning stiller krav til alle led i batteriernes værdikæde; fra udvinding af råstoffer til håndtering af de udtjente batterier.

Med forordningen videreføres det udvidede producentansvar, som betyder, at batteriproducenterne skal finansiere og organisere indsamling og håndtering af batterierne, når de bliver til affald. Producenterne har dermed incitament til at designe og producere batterier, som har en lang levetid og er velegnet til genanvendelse. Producenterne har allerede i dag ansvaret for udtjente batterier, men der er med de nye regler i forordningen generelt strengere krav til affaldshåndteringen af alle typer batterier, herunder elbilbatterier. Dertil er der med forordningen et øget fokus på genanvendt indhold i elbilbatterierne, som skal bidrage til at mindske behovet for udvinding af kritiske råstoffer.

Det kan endvidere oplyses, at der på området for biler er stort fokus på cirkulær omstilling, og at der i EU pt. forhandles om en ny forordning om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer (ELV-forordningen). Heri foreslås bl.a. at skærpe kravene til muligheden for at fjerne og udskifte køretøjernes batterier."

Du kan læse spørgsmål og svar i sin helhed ved at trykke hér.

Relaterede nyheder