Nye EU-regler udfaser flourgasser fx i aircondition og varmepumper
To nye EU-forordninger, henholdsvis forordning 2024/573 om fluorholdige drivhusgasser og forordning 2024/590 om ozonlagsnedbrydende stoffer, skal sikre en reduktion af drivhusgasser på 500 mio. ton CO2-e i 2050. Det svarer Frankrigs og Belgiens samlede årlige drivhusgasemission.
F-gasemissionerne udgør i dag 2,5 % af EU's samlede drivhusgasemissioner, men i modsætning til andre drivhusgasemissioner blev de fordoblet mellem 1990 og 2014.
En lang række dagligdagsprodukter, f.eks. køleskabe, luftkonditioneringsanlæg og lægemidler, indeholder fluorholdige drivhusgasser/ ozonlagsnedbrydende gasser (F-gasser). De bruges også i varmepumper og koblingsanlæg i elektriske energisystemer.
Isoleringsskum anvendt ved byggeri og anlæg indeholder også betydelige mængder fluorholdige gasser. Udslip fra isoleringsskum i forbindelse med renoveringer mv. anses i dag som hovedkilden til de resterende emissioner af ozonnedbrydende stoffer i EU.
Nye krav til håndtering af skumpaneler og laminatplader i byggeriet
Fluorholdige gasser, der nedbryder ozonlaget og/eller er stærke drivhusgasser, har også været anvendt i isoleringsskum. Fra den 1. januar 2025 gælder et krav om, at bygningsejere og entreprenører ved renovering, istandsættelse eller nedrivning skal håndtere skumpaneler/laminatplader, som indeholder fluorholdige drivhusgasser eller ozonlagsnedbrydende fluorforbindelser, på en bestemt måde.
Det skal så vidt muligt sikres, at der undgås udslip af de fluorholdige gasser fra skummet, og at gasserne opsamles med henblik på destruktion eller evt. genanvendelse eller regenerering. Hvis det ikke er teknisk muligt at fjerne skummet, så skal dette dokumenteres (se artikel 8 i forordning 2024/573 og artikel 20 i forordning 2024/590).
Fluorholdige drivhusgasser i bilens aircon
R134a er en fluorholdig drivhusgas, der bruges som kølemiddel i mange bilers aircondition og har været standard på markedet siden midten af 1990’erne. Det er den største kilde til forbrug af F-gasser i Danmark (jf. tabel 2 i Miljøstyrelsens Miljøprojekt 2255). R134a er i dag under udfasning på grund af gassens betydelige bidrag til den globale opvarmning, men R134a er stadig det mest udbredte kølemiddel i den eksisterende bilpark. Derfor vil R134a være på markedet i mange år fremover.
Det er ulovligt for private at påfylde kølemiddel på bilens aircondition. Påfyldning af kølemiddel på aircondition (AC) i biler må kun udføres på godkendte værksteder (se evt. Miljøstyrelsen her hvor også tegningen i denne nyhed er fra). Kølemidlet R134a er mere end 1.430 gange kraftigere end CO2.
HFO'en R1234yf er et alternativ til R134a med lavt drivhusgaspotential, og det er en af årsagerne til, at det er blevet valgt af størstedelen af bilindustrien, som erstatning for R134a i Europa til air conditioning i biler (se evt. Danfoss her).
EU-forbud mod markedsføring af produkter og anlæg med F-gasser
Der indføres et fuldstændigt forbud mod markedsføring af flere kategorier af produkter og anlæg eller udstyr, hvor det er teknologisk og økonomisk muligt at skifte til alternativer til F-gas, herunder visse husholdningskøleskabe, skummaterialer og spraydåser. Den fastsætter også specifikke datoer for den fuldstændige udfasning af anvendelsen af F-gasser i luftkonditioneringsanlæg, varmepumper og koblingsanlæg:
- 2032 for småmonoblockvarmepumper og -luftkonditioneringsanlæg (<12kW)
- 2035 for splitluftkonditioneringsanlæg og varmepumper med tidligere frister for visse splitanlæg, det har et højere globalt opvarmningspotentiale
- 2030 for mellemspændingskoblingsanlæg (til og med 52 kV), der er afhængige af F-gasser
- 2032 for højspændingskoblingsanlæg (>52 kV)
Teksten indeholder en undtagelse for anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer som råvare til fremstilling af andre stoffer.
For at stimulere eksporten af klimavenligt udstyr og sikre, at skadelige produkter ikke kommer på det globale marked, vil de nye tiltag vedrørende F-gasser sikre, at forældet udstyr, der anvender kølemidler med et højt globalt opvarmningspotentiale, ikke må eksporteres fra EU.
Referencer
EU-forordning 2024/573 af 7. februar 2024 om fluorholdige drivhusgasser, om ændring af direktiv (EU) 2019/1937 og om ophævelse af forordning (EU) nr. 517/201. EU-tidende 20. februar 2024 - se her
EU-forordning 2024/590 af 7. februar 2024 om stoffer, der nedbryder ozonlaget, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1005/2009. EU-tidende 20. februar 2024 - se her
EU-Rådets pressemeddelelse fra den 29. januar 2024 "Fluorholdige gasser og ozonlagsnedbrydende stoffer: Rådet blåstempler nye regler, der skal reducere skadelige emissioner" - se her
EU-Kommissionens pressemeddelelse fra den 29. januar 2024 "Commission welcomes adoption of ambitious rules to limit fluorinated gases and ozone depleting substances" - se her
Europa-Parlamentets pressemeddelelse fra den 16. januar 2024 "Reducing emissions from fluorinated gases and ozone-depleting substances" - se her
Se også Miljøstyrelsens rapport "Danish consumption and emission of F-gases in 2022", Environmental Project no. 2255, January 2024, her
Se evt. Bekendtgørelse om regulering af visse industrielle drivhusgasser, nr. 1013, 13. maj 2021, på Retsinformation her