Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren og fem relaterede bekendtgørelser trådt i kraft

De nye rammevilkår, jf. lovforslag L77, skal være med til at sikre, at sektorens CO2-fangstpotentiale bringes i spil, herunder at både kommunalt ejede forsyningsselskaber og private selskaber kan konkurrere om støttepuljen til CCS på lige fod. Loven og bekendtgørelserne trådte i kraft den 1. januar 2025.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeren fremsatte lovforslag L 77, ”Forslag til Lov om CO2-fangsaktiviteter i forsyningssektoren” i Folketinget den 6. november, og det blev vedtaget den 19. december og loven udstedt den 30. december til ikrafttrædelse den 1. januar 2025.

Loven skal skabe klare rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren og fjerne regulatoriske barrierer, så sektorens CO2-fangstpotentiale kan bringes i spil. Kommunalt ejede forsyningsselskaber, fx affaldsforbrændingsanlæg, udleder betydelige mængder CO2, som kan lagres eller udnyttes. Lovforslaget skal understøtte, at kommunalt ejede forsyningsselskaber kan etablere CO2-fangst og konkurrere om støttepuljen til CCS på lige fod med private selskaber.

Energistyrelsen havde forinden sendt en bekendtgørelse med regler, som giver kommunerne mulighed for at deltage i andre CO2-fangstaktiviteter med henblik på finansiering af CO2-fangst, herunder salg af klimakreditter og CO2 til anvendelse, i høring sammen med flere andre, relaterede bekendtgørelser. De nye bekendtgørelser blev også udstedt den 30. december til ikrafttrædelse den 1. januar 2025.

Den nye ”Bekendtgørelse om kommuners deltagelse i visse CO2-fangstaktiviteter” finder anvendelse på kommuners deltagelse i visse CO2-fangstaktiviteter med henblik på, at kommunerne kan finansiere CO2-fangstaktiviteter:

  • Det fremgår, at kommuner, som deltager i CO2-fangstaktiviteter i medfør af § 3, stk. 1, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, herudover kan deltage i følgende aktiviteter: Salg af klimakreditter, Salg af indfanget CO2 med henblik på anvendelse (CCU), Salg af røggas indeholdende CO2.
  • Kommunens deltagelse skal være i overensstemmelse med regler for kommunal deltagelse i CO2-fangstaktiviteter i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, herunder at deltagelsen i aktiviteterne skal ske på kommercielle vilkår i et kapitalselskab.

 

Se Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, nr. 1647 af 30. december 2024, her

  • Se Dakofas nyhed ”Lovforslag om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren fremsat” om L77 fra den 8. november 2024 her

Se Bekendtgørelse om kommuners deltagelse i visse CO2-fangstaktiviteter, nr. 1734 af 30. december 2024, her

Se Bekendtgørelse om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter varmeforsyningsloven, nr. 1731 af 30. december 2024, her

Se Bekendtgørelse om kommuners og Energinet deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven, nr. 1732 af 30. december 2024, her

Se Bekendtgørelse om kommuners indberetninger og erklæringer efter elforsyningslovens §§ 37 og 37 a, varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m og §§ 12 og 13 i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, nr. 1733 af 30. december 2024, her

  • Find Energistyrelsens fælles høringsbrev, høringsudkast til de fire ovennævnte bekendtgørelser, og det fælles høringsnotat her

Se Bekendtgørelse om CO2-kvoter til varmeproduktion (Varmekvotebekendtgørelsen), nr. 1742 af 30. december 2024, her

  • Find Energistyrelsens høringsbrev, høringsudkast til Bekendtgørelse om CO2-kvoter til varmeproduktion, samt høringsnotatet her

 

 

Relaterede nyheder