Ny inspiration til genbrug og genpåfyldning i detailhandlen
Undersøgelsen bygger på studier af forskningsdeltagernes indkøbsrejse helt fra de hjemlige forberedelser og til selve butiksoplevelsen. I den forbindelse undersøgte man både, hvordan forsøgsdeltagere interagerede med genbrugs- og genpåfyldningsstationer ligesom man udviklede og testede en række forskellige interventioner rettet mod ændringer af kundernes butiksadfærd.
Generelt gode resultater
Generelt rapporterede deltagerne, at genbrugs- og genpåfyldningsstationen var nemmere at bruge end de først havde troet. Deres erfaring var, at de oplevede et godt udvalg af produkter, at de værdsatte muligheden for at købe den mængde, de havde brug for samt bevidstheden om den miljøgevinst som følger af mindre plast- og emballageaffald. Størstedelen af deltagerne sagde, at de ville bruge genopfyldning igen.
Helt overordnet viste resultaterne også, at der er tre strategier som detailhandlerne kan anvende i butikken med henblik på at hjælpe deres kunder med at afprøve genbrugs- og genpåfyldningsløsningerne samt at øge chancen for, at de vender tilbage:
1. Prissætningen skal være tydelig
De deltagende kunder påpegede, at de ønskede tydelig kommunikation om prisforskelle mellem emballerede og ikke-emballerede genbrugs- og genpåfyldningsprodukter. Det var vigtigt for kunderne i forhold til bedre at kunne se, at de kunne spare penge, og dermed også føle sig mere motiveret til at prøve løsningen (igen).
2. Sørg for hjælp til at overvinde eventuel usikkerhed
Undersøgelsen viste også, at en velplaceret og letforståelig trin-for-trin vejledning om, hvordan man bruger genbrugs- og genpåfyldningsstationen hjalp med at gøre kunder, der prøvede løsningen for første gang, mere trygge. Tydelig markedsføring og skiltning hjalp med at øge bevidstheden og guidede deltagere til genpåfyldningsstationen og kunderne påpegede bl.a., at skiltning, der var anderledes end forhandlerens vanlige, hjalp med at gøre det mere iøjnefaldende. Samtidig blev eventuel usikkerhed også mindsket de steder, hvor der var personale klar til at hjælpe i de tilfælde, hvor man skulle besøge stationen for første gang.
3. Gør det til en god oplevelse
Generelt viste det sig også, at salgsfremmende aktiviteter, hvor der var personale til stede, var effektive i forhold til at skabe en god oplevelse og rar atmosfære i området, hvilket tiltrak flere kunder. I de tilfælde, hvor der var personale i området følte kunderne, at løsningerne var mere tilgængelige og det gav dem en tryghed i, at den også blev brugt af andre. Dette hjalp også med at gøre hele genbrugs- og genpåfyldningsstationen ”normal” og dermed også mere attraktiv.
Den nye undersøgelse blev foretaget som en del af en række britiske programmer, der skal sikre mere bæredygtige emballager. Studiet udforsker kundernes adfærd omkring genbrug og genopfyldning og er udarbejdet i samarbejde med de to globale dagligvarekæder Asda og Unilever.
Læs mere
Du kan læse alle resultaterne i rapporten ”Behaviour change interventions to increase citizen participation in reuse and refill systems” her på siden (link: https://wrap.org.uk/resources/report/increasing-citizen-participation-reuse-and-refill-systems), hvor du også kan se en video om projektet.