Ny bekendtgørelse for emballage
Uddrag fra høringsnotatet:
Ratebetaling og reduktion af gebyr
Miljø- og Ligestillingsministeriet har på baggrund af disse [de modtagne] høringssvar foretaget et antal tilpasninger af høringsudkastet til bekendtgørelsen. Det bemærkes overordnet, at det gebyr, som producenter fra 1. oktober 2025 skal betale på 62,5 pct. af det gebyr, som kommunerne har fastsat, svarer til 1,0 mia. kr.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har tilpasset høringsudkastet på den måde, at datoen i udkastets § 104 for hvornår kommunalbestyrelserne årligt skal fastsætte det kommende års gebyr er blevet ændret fra 1. oktober til 15. oktober. Denne ændring medfører, at det gebyr producenterne skal opkræves 1. oktober 2025 for fjerde kvartal 2025 fortsat er det gebyr, som kommunalbestyrelserne har fastsat den 1. maj 2025 efter § 104. Gebyret for fjerde kvartal skal som følge heraf ikke genberegnes og fastsættes igen af kommunalbestyrelserne, som følge af de nye regneregler i høringsudkastets § 102, stk. 5 og 6, samt § 103, stk. 2, nr. 3. Gebyret for fjerde kvartal 2025 skal dog opkræves med en andel på 62,5 pct., jf. høringsudkastets § 105, stk. 3. Gebyret for 2026 og de følgende år skal imidlertid først fastsættes senest den 15. oktober hvert år og skal således tage højde for de nye regneregler i § 102, stk. 5 og 6, samt § 103, stk. 2, nr. 3, samt foreløbigt opkræves med en andel på 62,5 pct.
Høringsudkastet er desuden tilpasset på den måde, at det nu også udtrykkeligt fremgår, at der for fjerde kvartal 2026, som skal opkræves 1. oktober 2026, opkræves gebyr med en andel på 62,5 pct. af det gebyr, som kommunalbestyrelserne har udregnet den 1. oktober 2025.
Høringsudkastet er herudover tilpasset med et nyt § 105, stk. 4, således, at det nu udtrykkeligt fremgår af bekendtgørelsen, at miljøministeren, inden 1. oktober 2026, fastsætter regler om et basisserviceniveau for kommunernes indsamling af emballage og at ministeren samtidig fastsætter regler om hvordan serviceniveauet anvendes ift. kommunernes opkrævning af gebyrer. Endelig fremgår det udtrykkeligt af § 105, stk. 4, at kommunerne kan vælge at fastsætte et højere serviceniveau end basisserviceniveauet og at kommunerne opkræver udgiften hertil fra borgerne over affaldsgebyret, jf. bekendtgørelse om affald.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at reglerne i bekendtgørelsen om gebyropkrævning fastsættes med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 16.
Høringsudkastet er tilrettet på den måde, at det nu fremgår, at ministeren fastsætter regler om opkrævning af et eventuelt restbeløb. Det er regeringens hensigt i mellemtiden at nedbringe kommunernes samlede omkostninger fra 1,6 mia. kr. årligt til samlet 1,0 mia. kr. årligt, alternativt 1,2 mia. kr. årligt.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at der med udmeldingen fra regeringen af 11. september 2025 er besluttet at producentgebyret skal ned på maksimalt 1,2 mia. kr. og ikke må ligge over det niveau, som var forventet, da den politiske aftale om implementering af EU’s emballagedirektiv om udvidet producentansvar blev indgået i 2022. Ændringerne i bekendtgørelsen implementerer denne aftale om at reducere virksomhedernes omkostninger ved implementering af EU-regler om udvidet producentansvar, hvorfor der i forbindelse med fastsættelsen af et basisserviceniveau er fokus på en omkostningseffektiv indsamling.
Likviditet
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at en lånepulje til eventuelle likviditetsudfordringer i kommunerne vil blive oprettet efter lånebekendtgørelsen for kommuner under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Ændring af beregningsmetode
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker indledningsvis, at udkastet til den nye bekendtgørelse er tilpasset således, at det foreslåede bilag 16 udgår af bekendtgørelsen, men at det indholdsmæssigt indsættes i § 102, stk. 5 og 6, samt § 103, stk. 2, nr. 3. Det forslag som fremgik af høringsudkastets bilag 16, indeholdt dels krav til regnemetoder ved fastsættelse af gebyrer, samt to eksempler på anvendelse af regnemetoderne. Miljø- og Ligestillingsministeriet har vurderet, at det er mere hensigtsmæssigt, at det indholdsmæssige krav til regnemetoderne fremgår direkte af de bestemmelser i bekendtgørelsen, hvor der er krav om anvendelse af dem, nemlig § 102, stk. 5 og 6, samt § 103, stk. 2, nr. 3. Regnemetoderne er derfor skrevet ind i disse bestemmelser. Herudover fremgår eksemplerne af en vejledning, som Miljøstyrelsen har rundsendt til kommunerne. Der er således ikke med ændringerne tiltænkt en anderledes materiel retsstillingen, end den som fremgik af høringsudkastet. Miljøstyrelsen tager også kontakt til KL med henblik på eventuel indarbejdelse af regneeksempler i en eventuel opdateret vejledning.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at ensretningen af kommunernes beregningsmetode, som defineret i § 102, stk. 5 og 6, samt § 103, stk. 2, nr. 3, ikke får effekt på producentgebyrerne for Q4 2025. Det er først gældende for 2026 gebyrerne, der skal offentliggøres den 15. oktober 2025. Det bemærkes desuden, at Miljøstyrelsen d. 9. september 2025 har sendt en vejledning ud om beregningsmetoden, så kommunerne har haft lejlighed til at forberede sig på den kommende beregningsmetode.
I forhold til fordelingen af omkostninger for administration og oplysningstiltag bemærkes, at den lige fordeling af omkostningerne kun gælder generel administration og generel kommunikation, altså tilfælde, hvor omkostningerne ikke direkte kan henføres til den enkelte ordning/affaldsfraktion. Hvis kommunen kan henføre en omkostning direkte til en ordning, så er den ikke generel. Eksempelvis en specifik kommunikationsindsats målrettet plast, her skal omkostningen henføres til plastordningen.
I forhold til en opgørelsesmetode for fordeling af de generelle driftsomkostninger på genbrugspladser bemærkes, at der i 2023 var en arbejdsgruppe med fokus på genbrugspladser, som dannede grundlag for, hvordan bekendtgørelsen er formuleret. Ministeriet er på baggrund af dialog med interessenter startet med at undersøge muligheden for strømligningen af genbrugspladser, som kan muliggøre en ensretning af opgørelsesmetode for omkostningerne fra genbrugspladser.
Læs høringsnotatet på Høringsportalen
Læs Emballagebekendtgørelsen, BEK nr 1146 af 29/09/2025
Pressemeddelelse fra Miljø- og Ligestillingsministeriet Miljø- og Ligestillingsministeriet, 11. sept. 2025, Regeringen vil sikre klarhed for virksomhederne og ro om emballagepriserne