Kompromisteksten til den nye Transportforordning er offentliggjort
Dakofa omtalte den nye aftale om Transportforordning i en nyhed den 17. november baseret på pressemeddelelserne fra Rådet, Parlamentet og Kommissionen. Der er nu mulighed for selv at læse den engelske kompromistekst (se links nederst i nyheden). Kompromisteksten skal godkendes af Europa-Parlamentet og Ministerrådet.
Her nævnes nogle af de væsentlige ændringer i den kommende Transportforordning (se også nyheden fra den 17. november).
Kun digitaliserede notifikationer og transportdokumenter
Fremover vil (stort set) alle transportanmeldelser og -papirer blive digitale, og der vil blive oprettet et centralt ”knudepunkt” til dette formål. Desuden skal også transport af grønlistet affald anmeldes fremover. Anmeldelsen skal ske senest to arbejdsdage forinden transporten påbegyndes, jf. artikel 18(1)b, 18(2) og 26(1)b.
Auditkrav for behandlingsanlæg udenfor EU
Hvis affald ønskes at blive eksporteret ud af EU vil der fremover bl.a. være krav om, at behandlingsanlægget har været underkastet en uafhængig audit, som dokumenterer, at affaldet vil blive nyttiggjort på en miljømæssig forsvarlig måde (kravene vedr. audit og miljømæssig forsvarlig håndtering fremgår af artikel 36-43 og 56-68 samt bilag 9-10).
Kommende rapportering om effekt af ny forordning på håndtering af plastaffald
Den reviderede forordning indeholder mange skærpelser vedr. import/eksport af plastaffald. Dertil kommer, at kommissionen 5 år efter forordningens ikrafttrædelse skal udarbejde en rapport, der vurderer om gennemførelsen af bestemmelserne i artikel 36-43 har sikret en miljømæssig forsvarlig forvaltning af plastaffald, både i EU og i ikke-EU-lande, som har modtaget affald fra EU. Kommissionens rapport skal også vurdere, om der (ikke) er sket væsentlige negative effekter på behandlingen af husholdningsaffald i importlandene.
Rapport skal også vurdere, om bestemmelserne om overførsel af affald mellem medlemsstaterne har bidraget til at forbedre håndteringen af plastaffald, især ved at se på klassificeringen af plastaffald under kode EU3011.
Kontrol af affaldstransporter skjult som eksport til genbrug
Kompromisteksten indeholder også nye tilføjelser om kontrol af ”skjult” affalds-eksport, som beskriver de overordnede betingelser til kontrol og inspektion af, om en genstand eller et stof skal betragtes som en brugt vare og ikke som affald (ny artikel 28(1)c er i høj grad baseret på Correspondents’ Guidelines No. 1 om elektronikaffald).
Kommissionen kan også vedtage gennemførelsesretsakter for at fastlægge detaljerede 'kriterier for ensartet anvendelse af de nye overordnede betingelser' for specifikke stoffer eller genstande, når sondringen mellem brugte varer og affald er af særlig betydning for eksport af affald fra EU.
Særregel for færøsk affaldseksport
Endelig er der en ny særbestemmelse for affaldstransport fra Færøerne direkte til Danmark. Færøerne er ikke medlem af EU, men der vil være mulighed for at betragte disse affaldstransporter som værende mellem to EU-medlemslande (se preamble 33a og artikel 30b)
Forordningens bestemmelser kan gælde fra sommeren 2026
Aftaleteksten skal nu godkendes af Europa-Parlamentet og Ministerrådet, hvor første skridt er en afstemning i Europa-Parlamentets Miljøudvalg planlagt til januar 2024. Generelt vil de fleste bestemmelser i forordningen gælde 2 år efter, at forordningen er trådt i kraft.
Referencer
Se teksten til den foreløbige aftale om forordningen om overførsel af affald.
(T.O. Ændringer i kompromisteksten i forhold til kommissionens oprindelige forslag er fremhævet med ”fed kursiv” og slettet tekst med en lodret ”bjælke”)
Se bilagene i den foreløbige aftale om forordningen om overførsel af affald (addendum 1).
Se (ny) indholdsfortegnelse for kompromisteksten med bilag.
Se program mv for Dakofas hybridseminar den 16. januar 2024 om den reviderede Transportforordning.
De to links til hhv. kompromistekst og bilag blev indsat i EU-Rådets opdaterede pressemeddelelse ”Overførsel af affald: Rådet og Parlamentet enige om mere effektive og opdaterede regler” den 7. december 2023.
Se Miljøstyrelsen hjemmeside om Transportforordningen med omfattende information og links videre.