Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer
Produktion af køretøjer er en af de mest miljøbelastende industrier i Europa. Bilindustrien er ansvarlig for 19 pct. af EU’s samlede efterspørgsel på stål, 10 pct. af EU’s samlede forbrug af plast og en væsentlig andel af EU’s samlede efterspørgsel af aluminium, gummimateriale, kobber og glas. I takt med den europæiske bilindustris gradvise elektrificering frem mod et totalt forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035, forventes efterspørgslen på kritiske råmaterialer og sjældne jordarter, som blandt andet bruges i produktionen af elmotorer, også at stige markant.
Hovedformålet med forslaget er derfor at indføre regulering, der reducerer miljøbelastningen, øger ressourceeffektiviteten, sikrer bedre affaldsbehandling, højere kvalitet i genanvendelsen og øget indsamling af køretøjer til behandling internt i EU.
Med Kommissionens forslag til EU-retsakt ”EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer” foreslås en omfattende revidering og sammenskrivning af de eksisterende europæiske regler om behandlingen af udrangerede køretøjer og typegodkendelse af køretøjer med hensyn til genbrugelighed, genanvendelighed og nyttiggørelsesmuligheder (hhv. direktiv 2000/53/EC om udrangerede køretøjer og direktiv 2005/64/EC om typegodkendelse af biler).
Forslaget blev fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2023. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 9. oktober 2023.
De væsentligste nye elementer i forslaget omfatter en udvidelse af rækkevidden for reguleringen, klare cirkularitetskrav til design af køretøjer, produktpas på nye køretøjer, ændrede rammer for det udvidede producentansvar, nye krav til adskillelse af komponenter med kritiske råmaterialer, forbud mod deponering af shredderaffald samt en skærpelse af reglerne for eksport af brugte biler ud af EU. Forslaget forventes at have en positiv virkning for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark, EU og globalt idet det vil lede til en bedre behandling af udrangerede biler, en reduceret efterspørgsel efter primære ressourcer og materialer samt skærpede krav til eksport af brugte- og udtjente biler til tredjelande.
Forslaget forventes at have både administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet. Der forventes at være negative økonomiske konsekvenser forbundet med opsætningen og administrationen af den udvidede producentansvarsordning. Der forventes at være positive økonomiske konsekvenser for affaldsbehandlere og producenter ved et forbedret indre marked for genanvendte materialer ligesom en øget digitalisering på længere sigt forventes at lette de administrative byrder forbundet med godkendelse og affaldsbehandling af køretøjer for både stat og erhverv.
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer velkomment, da det kan bidrage til at mindske miljø- og klimabelastning gennem omstillingen til cirkulær økonomi.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2023) 451 af den 14. juli 2023 fremsat forslag til forordning om bedre design og håndtering af udrangerede køretøjer med henblik på en mere ressourceeffektiv bilindustri. Forslaget blev oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 9. oktober 2023. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 (indre marked) og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Udgangspunktet for revisionen er, at den nuværende regulering ifølge Kommissionen ikke tilstrækkeligt understøtter den cirkulære omstilling af køretøjsindustrien i alle faser af et køretøjs levetid – fra design og produktionsfasen til den endelige affaldsbehandling.
Hovedformålet med forslaget er at etablere en tættere sammenhæng mellem reguleringen af designkrav for køretøjer i det nuværende 3R-typegodkendelsesdirektiv og bestemmelserne om affaldsbehandlingen af køretøjer i det nuværende direktiv om udrangerede køretøjer (”ELV-direktivet”). På den måde sikres det, at bestemmelserne om designkrav til køretøjer i produktionsfasen er formuleret sådan, at de sikrer den mest effektive efterlevelse af kravene til affaldsbehandlingen af køretøjerne.
Du kan læse hele grund- og nærhedsnotatet ved at trykke hér.