Høring: Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald, der indsamles med emballageaffald
Registrering i og indberetning til producentregistret
Bekendtgørelsens kapitel 4-5 om producentregister for udvidet producentansvar er en videreførelse af gældende regler i bekendtgørelse om registrering og indberetning af emballage. Dog suppleres med nye pligter til, at producenter årligt indberetter data om markedsførte mængder og affaldsmængder til brug for producentregisteret (Dansk Producentansvars) afgørelser om tildeling af organisatoriske forpligtelser og betalingsforpligtelser.
Som noget nyt forpligtes producenter af genbrugsemballage til at registrere sig i producentregisteret og indberette data. Desuden tilføjes porcelæn, keramik, tekstil og kork som materialekategorier, således at producenter med emballage i disse materialekategorier også skal registrere og indberette data til producentregisteret. Det bemærkes, at disse materialekategorier i første omgang ikke omfattes af betalingsforpligtelser til affaldshåndtering af emballageaffald.
Kommunalt indsamlet emballageaffald
Der fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen fortsat indsamler affald fra husstande efter gældende regler, men at kommunalbestyrelsen herefter skal overdrage bestemte affaldsfraktioner til producenter af emballage, der vil varetage den videre transport og affaldsbehandling af det overdragede affald. Producentregistret (Dansk Producentansvar) tildeler det organisatoriske ansvar (for at varetage affaldstransport og -behandling) og betalingsforpligtigelser til producenter af emballage efter nærmere fastsatte regler. Tildelingen vil ske på baggrund af indberettede markedsførte mængder og affaldsmængder. Den første tildelingsperiode vil løbe fra 1. oktober 2025 til 31. december 2026. Derefter vil tildelingsperioderne løbe over en to-årig periode fra 1. januar.
Bekendtgørelsen fastsætter desuden nærmere regler for overdragelsen af affald, herunder at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt udpeger en plads til overdragelse af affald, som vil være den plads, hvor kommunalbestyrelsen sædvanligvis omlaster affald som en del af indsamlingen. I tilfælde hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke er behov for at omlaste affaldet, transporterer kommunalbestyrelsen affaldet direkte til et behandlingsanlæg eller en plads udpeget af producenten.
Med emballageaffaldet overdrager kommunalbestyrelsen også øvrigt affald, der ikke er emballageaffald, men indsamles sammen med emballageaffaldet. Der fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen skal betale producenten for den videre transport og affaldsbehandling af ”ikke-emballage”-affaldet efter fastsatte nøgletal og fordelingsnøgler. Hvis producenten opnår en samlet fortjeneste fra affaldshåndteringen af ikke-emballageaffaldet, betaler producenten til kommunalbestyrelsen.
Der fastsættes desuden nærmere regler om overgangsordninger for kommunalbestyrelsen igangværende kontrakter mv. om affaldsbehandling.
Emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder
Der fastsættes regler om, at affaldsproducerende virksomheder varetager affaldshåndteringen af eget affald efter gældende regler, men som noget nyt kan anmode om betaling for affaldshåndtering af emballageaffald fra producenter af emballage. Producentregistret (Dansk Producentansvar) varetager tildelingen af betalingsforpligtigelser til producenterne efter nærmere fastsatte regler. Tildelingsperioden vil følge perioden for kommunalt indsamlet affald. Producenters betaling af affaldsproducerende virksomheder beregnes af producenterne efter faste nøgletal, der revideres løbende.
Genbrugsemballage og egne tilbagetagningsordninger
Der fastsættes regler om, at producenter af genbrugsemballage, når genbrugsemballagen ikke længere genbruges og bliver til emballageaffald, selv skal foranstalte tilbagetagning af emballageaffaldet. Dette gøres efter generelle regler om producenters egen tilbagetagning af emballageaffald i egne tilbagetagningsordninger.
Sikkerhedsstillelse
Der fastsættes regler om, at kollektive ordninger skal stille sikkerhed på vegnes af deres medlemmer (producenterne). Sikkerhedsstillelsen skal svare til de for en periode på tre måneder kendte eller forventede omkostninger til håndtering af det emballageaffald, som producenterne i den kollektive ordning er forpligtede til at overtage og betale for, og skal stilles senest fire uger inden en tildelingsperiode begynder. Producentregistret (Dansk Producentansvar) træffer afgørelser om størrelse på sikkerheden og tidspunktet for sikkerhedsstillelse. Ligeledes vil producentregistret (Dansk Producentansvar) varetage frigivelse af sikkerhedsstillelsen efter de fastsatte regler for dette.
Affaldsbehandling af emballageaffald
Der fastsættes krav om, at ansvarlige for behandling af emballageaffald, herunder producenter, skal sikre høj reel genanvendelse, således at der som minimum sikres reel genanvendelse svarende til de EU-fastsatte mål for dette. Der fastsættes desuden krav om, kommunalbestyrelsen skal sikre, at kommunalt indsamlet affald indsamles og overdrages til producenter på en måde, der understøtter høj reel genanvendelse.
Kollektive ordninger og pligt til medlemskab
Der fastsættes med bekendtgørelsen en pligt for producenter af engangsemballage til at tilmelde sig en kollektiv ordning. For allerede registrerede producenter i producentregisteret, skal disse være tilmeldt en kollektiv ordning senest 15. januar 2025. Producenter af genbrugsemballage kan vælge at tilmelde sig en kollektiv ordning.
Producenter skal være tilmeldt en kollektiv ordning senest samtidig med, at producenten lader sig registrere i producentregistret. Såfremt en kollektiv ordning ophører, har producenten pligt til at tilmelde sig en ny kollektiv ordning senest 14 dage efter den kollektive ordnings opgør.
Der fastsættes regler om, hvilke opgaver kollektive ordninger skal og kan varetage på vegne af producenter, herunder at kollektive ordninger skal overtage affald fra kommunalbestyrelsen og varetage den videre transport og affaldsbehandling af dette samt betale kommunalbestyrelsen for indsamling mv.
En kollektiv ordning forpligtes desuden til at miljøgraduere de finansielle bidrag, som dens medlemmer indbetaler til den kollektive ordning til dækning af operationelle omkostninger. Kollektive ordninger skal desuden føre egenkontrol og sikre, at enhver producent har lige adgang til at deltage i den kollektive ordning og behandles på lige vilkår. Se bekendtgørelsens kapitel 17 og 18 samt bilag 14 for materialekategorier, der omfattes af miljøgraduering, samt metode og designkriterier til brug for miljøgradueringen.
Gebyrer til producentregisteret (Dansk Producentansvar)
Der fastsættes regler om, at producenter af emballage skal betale et årligt gebyr for producentregisterets (Dansk Producentansvar) omkostninger til administration i forbindelse med bekendtgørelsen. Producenter der tildeles erhvervsemballage eller husholdningsemballage, skal desuden betale et årligt gebyr for Dansk Producentansvars administration af tildelingsordningerne. Gebyrerne beregnes i forhold til den mængde emballage, som producenten har tilgængeliggjort i det foregående kalenderår. Gebyrerne offentliggøres på Dansk Producentansvars hjemmeside, og betales til Dansk Producentansvar.
Gebyrer til Miljøstyrelsens administration og tilsyn
Der fastsættes regler om, at producenter af emballage skal betale et årligt gebyr for Miljøstyrelsens administration og tilsyn. Gebyrerne beregnes i forhold til den mængde emballage, som producenten har tilgængeliggjort i det foregående kalenderår.
Gebyrer til kommunalbestyrelsen (’producentgebyrer’)
Der fastsættes regler om kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer (producentgebyrer) for kommunalbestyrelsens varetagelse af opgaver vedrørende indsamling og i visse tilfælde videre transport og affaldsbehandling af emballageaffald på producenternes vegne. Herunder fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt fastsætter et producentgebyr per affaldsordning og dertil gebyrer for henholdsvis generel administration samt oplysningstiltag og øvrig kommunikation. Gebyrerne fastsættes første gang senest d. 1. april 2025 og herefter årligt senest 1. oktober. Kommunalbestyrelsen forpligtes desuden til at udarbejde en årlig opgørelse af omkostninger og en årlig rapport om bl.a. aktuelt serviceniveau.
Forsyningstilsynets opgaver med affaldssektoren udvides til også at omfatte overvågning og analyse af kommunalbestyrelsens producentgebyrer, samt udarbejdelse af årlig rapport med sammenligning af de kommunale producentgebyrer.
Ikrafttrædelse
Miljø- og Ligestillingsministeriet forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft den 31. december 2024 dog med virkning fra 1. oktober 2025 for de regler, der vedrører overdragelse af affald fra kommunalbestyrelser til producenter, producenters betaling af producentgebyrer, kommunalbestyrelsens betaling for producenters transport og affaldsbehandling af ikke-emballageaffald og producenters betalingsforpligtelser vedrørende affaldsproducerende virksomheders indsamling, transport og behandling af emballageaffald.
Læs og hør mere
Se høringsbrev og udkast til bekendtgørelse på Høringsportalen.
Se evt. også Høring over revideret udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter m.v. samt tilpasning af national ret som følge af batteriforordningen) (Høringen er afsluttet den 22. august 2024)
Dakofa og Miljøministeriet holder hybrid-høringsmøde den 21. oktober 2024, kl. 12.30 - 14.30. Mere herom senere.