Guide til kommunernes affaldstilsyn

Råd og hjælp til det fysiske tilsyn med virksomheder fra Miljøstyrelsen

Som en del af de politiske aftaler, Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra 2020 og 2022, bliver tilsynet med virksomheders affaldshåndtering fra 2025 styrket med en strømlinet praksis på tværs af landet. Det skal sikre:

  • at alle virksomheder – både affaldsproducenter, indsamlingsvirksomheder og modtageanlæg – overholder regler om affaldshåndtering og -sortering
  • at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding
  • at der er en reel høj materialenyttiggørelse
  • at der er lige konkurrencevilkår på affaldsområdet.

Regler
Affaldstilsynet skal sikre efterlevelse af regler om affaldssortering og -håndtering, herunder også at mest muligt affald materialenyttiggøres. Relevante regler er:

  • sortering til særskilt indsamling, jf. affaldsbekendtgørelsens § 63
  • undtagelserne til særskilt indsamling: kombineret indsamling af husholdningslignende affald, overdragelse af madaffald i originalemballage – samt bygge- og anlægsaffald under 1 ton. og sortering af bygge- og anlægsaffald på sorteringsanlæg, jf. affaldsbekendtgørelsens §§ 64 og 65 samt § 66, stk. 5 og 6
  • sortering af husholdningslignende affald, jf. affaldsbekendtgørelsens § 63, stk. 2
  • at virksomheden også har ansvaret for, at det sorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, bliver materialenyttiggjort, jf. affaldsbekendtgørelsens § 63, stk. 3
  • at virksomheder altid skal udsortere farligt affald, PCB-holdigt affald og termoruder fra deres bygge- og anlægsaffald, jf. affaldsbekendtgørelsens § 66, stk. 1
  • at for så vidt angår bygge- og anlægsaffald, skal virksomheder på stedet sortere affaldet i en række fraktioner, jf. affaldsbekendtgørelsens § 66, stk. 2, 3 og 4, se undtagelser § 66 stk. 5 og 6.

Bemærk, at affaldsbekendtgørelsen er under revision, så paragraffer mv. kan få nye numre.

Byggepladser
Tilsynsmyndighederne har mulighed for at føre affaldstilsyn med byggepladser inden for den pulje af antal fysiske affaldstilsyn, som myndigheden har til rådighed, ligesom tilsynsmyndigheden efter § 8 i bekendtgørelse om affaldstilsyn kan føre affaldstilsyn, når øjeblikkeligt affaldstilsyn er påkrævet, eller når tilsynsmyndigheden er forpligtet til at håndhæve efter lov om miljøbeskyttelse. Tilsyns-myndighederne skal opkræve gebyrer for sådanne affaldstilsyn, jf. § 10 i bekendtgørelse om affaldstilsyn.

Affaldstilsyn føres med virksomheder, og affaldstilsynet skal derfor føres med den virksomhed, der er ansvarlig for affaldet ifølge den øvrige lovgivning. Ved tilbagemelding om resultatet af udfaldet af et af de affaldstilsyn, som tilsynsmyndigheden måtte udføre med en byggeplads eller lignende, der ikke har et p-nummer, skal tilbagemeldingen gælde den virksomhed, som er ansvarlig for affaldet på byggepladsen.

Sagsbehandling efter bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde er ikke at betragte som et affaldstilsyn. Dvs. at det er sagsbehandling, når der følges op på, om anmeldelsen eller f.eks. nedrivningsplanen er fyldestgørende, eller om den er i overensstemmelse med den i nedrivningsplanen beskrevne indretning på byggepladsen mht. til eksempelvis opstillede containere til affaldssortering.

Læs mere
Miljøstyrelsen, Information til kommuner om affaldstilsyn

Miljøstyrelsen har afholdt fire webinarer og præsentationerne herfra findes på deres hjemmeside. Desuden vil Miljøstyrelsen inden jul opdatere deres FAQ med de spørgsmål, de har modtaget på webinaret den 11. december. Dermed bør alle spørgsmål fra webinarerne være besvaret.

Guiden indeholder også en ikke-udtømmende liste over relevante bekendtgørelser til affaldstilsyn og affaldshåndtering.

Relaterede nyheder