01. november 2017

Gentænkning af design, adfærd og indkøb skal reducere plast i havene

En global designkonkurrence har netop uddelt mere end 6 mio. kroner til at gentænke design for plastemballager. Globale virksomheder er klar til at tage imod.

Som det blev beskrevet i denne DAKOFA-nyhed, lancerede Ellen McArthur Fonden tilbage i januar et nyt initiativ, som skal ændre det globale økonomiske system for plastemballager. En del af dette initiativ handlede om at redesigne eller gentænke de 30% af plastemballagerne, som, på nuværende tidspunkt, hverken kan genbruges eller genanvendes. Derfor lancerede fonden, i samarbejde med designorganisationen OpenIDEO, en konkurence, som skulle redesigne eller gentænke tre væsentlige kilder til plastforurening i havene:

  • Emballager fra dagligvareindkøb
  • Små engangs-emballageposer til især personlig pleje produkter og fødevarer
  • Emballager til to-go kaffe

Mere end 600 innovatører fra mere end 60 lande deltog i konkurrencen og Karmenu Vella, EU-kommissær for miljø, maritime anliggender og fiskeri, har nu annonceret vinderne. To løsninger inden for hver af de tre kategorier har vundet muligheden for i hele 2018 at deltage i et acceleratorprogram, hvor mentorer og eksperter skal hjælpe dem med at raffinere deres design/løsning og gøre dem klar til at indtage markedet. Blandt de nye løsninger var en app, hvorigennem man kan bestille de varer, man ønsker, i de mængder man ønsker, som så kan leveres i genbrugsemballage; spiselige og kompostérbare emballagematerialer samt en origami-inspireret to-go-kop, som er foldet af ét enkelt materiale.

Al emballage skal være genbrugelig eller genanvendelig - senest om otte år
Som en del af det igangværende plast-initiativ har seks af de helt store globale aftagere af plastemballager, herunder Marks & Spencer, PepsiCo og Mars for nyligt også annonceret, at deres emballager skal være genbrugelige eller genanvendelige senest i 2025 samt, at de ønsker at øge anvendelsen af genanvendt materiale i deres emballager. Det ser således ud til, at flere dele af den globale værdikæde begynder at arbejde sammen for det fælles mål.

Læs mere om designkonkurrencen og de store virksomheders engagement på New Plastics Economys hjemmeside her.

Relaterede nyheder