Første danske nationale PFAS-handlingsplan offentliggjort

En ny folketingspolitisk aftale om en national handlingsplan for PFAS udmønter 404 mio. kr. til forskellige initiativer i perioden 2024-2027. Rensning af jord med PFAS og igangsættelse af nye projekter om nedbrydning af PFAS i affald og spildevandsslam er blandt initiativerne.

Den 30. maj indgik Regeringen, Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet en "Aftale om en national handlingsplan for PFAS". Planen udmønter initiativer i perioden 2024-2027.

En tabel med oversigt over initiativer og finansiering i PFAS-handlingsplanen, som er udleveret af Miljøministeriet, kan ses her.

Hovedpunkter i handlingsplanen (uddrag fra miljøministeriets pressemeddelelse):

  • Pulje på 110 mio. kr. til vandforsyningerne for at beskytte borgernes drikkevand mod PFAS.
    • Der er det seneste år fundet overskridelser af kravværdien for summen af 4 PFAS i ca. 5 % af boringskontrollerne for drikkevandsboringer.
    • Når vi finder høje koncentrationer af PFAS, kan vi skærme og inddæmme forureningen ved at etablere nye forsyningsledninger og boringer. I nogle tilfælde kan vi også rense vandet og dermed fjernet PFAS fra drikkevandet. Formålet er at sikre forsyningen af rent drikkevand og imødegå væsentlige stigninger i vandprisen.
  • Pulje på 100 mio. kr. til rensning af jord for PFAS.
    • Formål er at oprense punktkilder, der er forurenet med PFAS. Regionerne anslår, at på op mod 15.000 grunde kan jorden være forurenet med PFAS på grund af mistanke om forurenende aktivitet på grundene. Aktiviteterne kan fx være tidligere brandøvelsespladser og deponier.
    • Indsatsen vil sikre, at regionerne kan undersøge og oprense endnu flere af de ca. 15.000 grunde, der potentielt kan være forurenet med PFAS. Regionerne har i 2024 undersøgt 95 brandøvelsespladser, 1045 grunde, hvor der har været andre brancher end brandøvelsespladser og undersøgt ca. 400 jordforureningers påvirkning af overfladevand, hvoraf påvirkning af overfladevand med PFAS ved ca. 120 lokaliteter viste sig helt eller delvist skyldes jordforureningerne.
  • Pulje på 44 mio. kr. til at styrke overvågning af PFAS i vandmiljøet, i fødevarer og fødevareproducerende dyr.
    • En forstærket overvågning af vandmiljøet vil betyde, at overvågningen kan udvides til at måle på ca. 900 målestationer i grundvandet 1-4 gange fra 2024 til 2027 og min. 60 ekstra årlige målestationer i vandløb og søer.
    • En styrket overvågning af fødevarer og foder vil betyde, at antallet af årlige kontrolprøver kan øges med ca. 500 prøver og analyser til opfølgning på mistanke om forurening af fødevarer med ca. 250 prøver.
  • Forbyde PFAS i tøj, sko og imprægneringsmidler til forbrugere i Danmark og arbejde for et generelt forbud mod PFAS i hele EU.
    • Baggrunden er, at PFAS fra tekstiler udgør omkring 60 procent af alle PFAS-udledninger (i EU). Det vil indgå at give erhvervslivet en overgangsperiode på et år af hensyn til at omstille produktionen, og at forbuddet således skal gælde fra 1. juli 2026 (læs mere om dette initiativ i Dakofas nyhed her).
  • Øge kontrollen af produkter – bl.a. med onlinehandel og i fysiske butikker
  • Sikre viden om PFAS-niveauerne i den danske befolkning
    • Etablere partnerskaber med erhvervslivet samt sikre målrettet information til borgerne med letforståelige råd og vejledning.
    • Rådgive kommuner og vandforsyningsselskaber om PFAS samt sikre viden om PFAS-niveauerne i den danske befolkning.

Andre nye punkter af særlig interesse for affaldssektoren (uddrag fra aftaleteksten)

  • Projekter om nedbrydning af PFAS i affald, spildevandsslam og perkolat fra deponier
    • Der skal igangsættes projekter om, hvordan og under hvilke procesbetingelser PFAS i affald og spildevandsslam nedbrydes især ved forbrænding. Udfordringer og løsninger for håndtering af spildevand fra deponeringsanlæg med indhold af PFAS og andre miljøfarlige stoffer skal undersøges.
  • Kortlægning af oplagringskapacitet til PFAS-forurenet jord
    • Det skal kortlægges, hvilken oplagringskapacitet, der er til midlertidig opbevaring af PFAS-forurenet jord og yderligere behov for herfor samt muligheder for at øge denne kapacitet. Herunder ses på kapacitetsbehovet og -placeringen i relation til transport af jord mhp. bæredygtig jordhåndtering.
  • Fastsætte bindende grænseværdier for PFAS i spildevandsslam
    • Aftaleparterne er enige om behovet for at fastsætte bindende grænseværdier for PFAS i spildevandsslam til jordbrugsformål på 0,01 mg/kg tørstof for PFAS-4 og 0,05 mg/kg tørstof for PFAS-22.

Find Miljøministeriets pressemeddelelse "Et samlet Folketing bag national handlingsplan mod PFAS" og med link videre til ”Aftale om en national handlingsplan for PFAS” (begge af 30. maj 2024) her.

Relaterede nyheder