EU-indtægter fra ikke-genanvendt plastemballageaffald
18. september 2024

EU-indtægter fra ikke-genanvendt plastemballageaffald

Den Europæiske Revisionsret har udgivet en særberetning, som bl.a. anbefaler, at sammenligneligheden og pålideligheden af medlemsstaternes data for plastemballage forbedres

I januar 2021 indførte EU en ny type egne indtægter baseret på ikke-genanvendt plastemballageaffald produceret af medlemsstaterne. Formålet var at diversificere EU's indtægtskilder og bidrage til opfyldelsen af Unionens miljømål ved at give medlemsstaterne incitamenter til at reducere mængden af plastemballageaffald.

Særberetningen fra Den Europæiske Revisionsret
Formålet med revisionen var at undersøge den ramme, som Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne har fastlagt for forvaltningen af disse egne indtægter. Herunder om Kommissionen og medlemsstaterne var tilstrækkelig forberedt på indførelsen af de nye egne indtægter, og om de kunne sikre sammenlignelige og pålidelige data til beregningen af dem. Desuden ønskede man at undersøge, om beregningsprocessen kunne forbedres og om Kommissionen kunne drage nytte at konklusionerne i forbindelse med forvaltningen af andre egne indtægter, der måske vil blive indført i de kommende år.

Konklusioner:

  • medlemsstaterne var ikke tilstrækkelig forberedt på indførelsen af de nye egne indtægter baseret på ikkegenanvendt plastemballageaffald
  • Kommissionens overvågnings- og støtteforanstaltninger bidrog til at forbedre datakvaliteten, men de blev ikke truffet rettidigt
  • de data, der blev anvendt til at beregne de egne indtægter, ikke var tilstrækkelig sammenlignelige og pålidelige til dette formål. Det påvirker de data, der bruges til at rapportere om opfyldelsen af de genanvendelsesmål, der er fastsat i direktivet om emballage og emballageaffald.

Revisionsretten konstaterede, at medlemsstaterne havde gennemført lovgivning om centrale retlige aspekter for sent og at definitionen af plast varierede i de forskellige EU-retsakter [*]. Kombineret med den sene vedtagelse af centrale retlige krav forhindrede dette en harmoniseret indførelse af de plastbaserede egne indtægter.

Medlemsstaterne undlod at følge væsentlige procedurer for udarbejdelsen af data, som f.eks. fastsætter, at de skal anvende to forskellige metoder til beregning af det producerede affald og afbalancere resultaterne. De undlod også at bruge det i lovgivningen fastsatte målepunkt til beregning af de genanvendte mængder, og de anvendte ikke gennemsnitlige tabsandele baseret på harmoniserede regler.

Endelig konstaterede Revisionsretten, at Kommissionen anvendte veletablerede fremgangsmåder i forbindelse med sine kontrolbesøg, men at de ikke var tilstrækkelige til at adressere de største risici vedrørende udarbejdelsen af data. Den manglende kontrol af genanvendelsesprocesser skaber en risiko for, at plastemballageaffald, der indberettes som genanvendt ikke altid bliver genanvendt. Medlemsstaterne var ikke i stand til at sikre, at plastemballageaffald eksporteret ud af EU blev genanvendt under stort set samme vilkår som dem, der kræves i henhold til EU-miljøretten.

Særberetningen har bl.a. to anbefalinger til Kommissionen:

Forbedre dataenes sammenlignelighed og pålidelighed
Kommissionen bør:

  1. sammen med medlemsstaterne fastlægge en tidsplan for at løse de problemer, der forhindrer de enkelte lande i at beregne skøn over den producerede mængde affald ved hjælp af de to metoder og afbalancere resultaterne
  2. sammen med medlemsstaterne kortlægge de vanskeligheder, der forhindrer dem i at anvende det punkt, hvor affaldet bringes ind i genanvendelsesprocessen, som beregningspunkt ved fastlæggelsen af de mængder, der indberettes som genanvendt, og træffe foranstaltninger til at afhjælpe disse vanskeligheder
  3. fremlægge et revideret forslag til en delegeret retsakt om fastlæggelse af gennemsnitlige tabsandele
  4. foreslå en ensartet definition af plast i alle de retsakter, der bruges i forbindelse med de plastbaserede egne indtægter.

Det er anbefalingen, at dette gennemføres senest i 2026.

Svaret fra Europa-Kommissionen
Kommissionen accepterer anbefaling 1., 2. og 3. Ifm. 3. er arbejdet med det reviderede forslag i gang.

Kommissionen accepterer delvist anbefaling 4. Kommissionen anerkender behovet for at tilpasse definitionen af plast. I den nye forordning om emballage og emballageaffald har Kommissionen allerede foreslået at tilpasse definitionerne af plast i emballagelovgivningen til definitionen i direktivet om engangsplast. Kommissionen kan dog ikke foregribe fremtidige lovgivningsforslag.

Mindske risikoen for at affald, der sendes til genanvendelsesvirksomheder, ikke efterfølgende genanvendes
Kommissionen bør vurdere risikoen for, at plastemballageaffald, der sendes til genanvendelsesvirksomheder i og uden for EU, ikke efterfølgende genanvendes, kortlægge passende foranstaltninger til at mindske denne risiko og drøfte dem med medlemsstaterne med henblik på gennemførelse.

Det er anbefalingen, at dette gennemføres senest i 2027.

Svaret fra Europa-Kommissionen
Kommissionen accepterer anbefalingen.

Kommissionen er opmærksom på risikoen som fremhævet af Revisionsretten og træffer flere foranstaltninger for at imødegå den, navnlig med den nye forordning om emballage og emballageaffald og den reviderede forordning om overførsel af affald.

*Direktivet om emballage og emballageaffald, direktivet om engangsplast, afgørelsen om egne indtægter og Kommissionens gennemførelsesforordning om skemaet til den årlige opgørelse.

Hvordan fungerer det?
Det er en sats på €0,80 pr. kg plastemballageaffald, der ikke genanvendes. Bidragene beregnes på baggrund af Eurostat-data, som medlemsstaterne leverer i henhold til direktivet om emballage og emballageaffald (Direktiv 94/62/EF) og dets gennemførelsesafgørelse (Afgørelse (EU) 2019/665). Eftersom der er en forsinkelse på data på omkring 2 år, sker der en efter regulering.

I 2021 genanvendte Danmark 23 pct. af plastaffaldet, svarende til 52,6 mio. kg. Dermed skulle der betales bidrag for de resterende 174,6 mio. kg.

I 2023 udgjorde de plastbaserede egne indtægter 7,2 milliarder euro (ca. 54 mia. kr.), 4,0 pct. af EU's samlede indtægter. Heraf bidrog Danmark med 142 mio. euro (ca. 1,06 mia. kr.). På forslaget til finanslov for 2025 er der afsat 1,0 mia. til Danmarks bidrag.

Læs mere
Den Europæiske Revisionsret, Særberetning 16/2024 – her findes også Europa-Kommissionens svar.
Europa-Kommissionen, Plastics own resource.
Rådets forordning (EU, Euratom) 2021/770 af 30. april 2021 om beregningen af egne indtægter baseret på ikkegenanvendt plastemballageaffald, om metoderne og proceduren for overdragelse af disse egne indtægter, om foranstaltningerne for at opfylde likviditetskrav og om visse aspekter af egne indtægter baseret på bruttonationalindkomst.
Forslag til finanslov for finansåret 2025.

Relaterede nyheder