Et skridt længere i kampen mod vildledende markedsføring
Tilbage i marts præsenterede Europa-Kommissionen et forslag til et nyt direktiv om grønne anprisninger med henblik på at sikre, at forbrugerne får en større klarhed og sikkerhed for, at produkter, der sælges som ”grønne”, rent faktisk også er grønne. Siden da har Europa-Parlamentet diskuteret udkastet og er nu klar til at præsentere den holdning, der skal spille ind i forhandlingerne med Rådet. Initiativet blev bl.a. skabt med udgangspunkt i en undersøgelse, som Europa-kommissionen gennemførte tilbage i 2020, og som viste, at mere end halvdelen af de undersøgte miljøanprisninger i EU blev anset for at være vage, vildledende eller ubegrundede, og at 40 % var helt udokumenterede.
Med 544 stemmer for, 18 imod og 17 hverken for eller imod, godkendte Parlamentets plenarforsamling sit forhandlingsmandat med et mål om at hjælpe forbrugerne med at træffe miljøvenlige valg og tilskynde virksomheder til at tilbyde mere holdbare og bæredygtige produkter. Parlamentets tekst præsenterer et egentligt forbud mod brugen af generelle miljøpåstande som "miljøvenlige", "naturlige", "bionedbrydelige", "klimaneutral" eller "øko", hvis disse ikke kan bakkes op af konkrete beviser. Det har også til formål at forbyde miljøpåstande, der udelukkende er baseret på såkaldte klima-kompensationsordninger. Andre vildledende praksisser, såsom at fremsætte påstande om hele produktet, hvis påstanden kun er sand for en del af produktet, eller at sige, at et produkt vil holde en vis tid eller kan bruges på et bestemt niveau af intensitet, hvis det ikke er sandt, skal også være forbudt, hvis det står til Parlamentet.
Endelig ønsker Parlamentet at sikre, at mærkning om bæredygtighed skal være er baseret på officielle certificeringsordninger eller være etableret af offentlige myndigheder.
Indsats mod tidlig forældelse
For at øge produkters holdbarhed, ønsker Parlamentet ydermere at forbyde designfunktioner, der begrænser et produkts levetid eller fører til, at produktet stopper med at fungere ”for tidligt” (såkaldt planlagt forældelse). Derudover bør producenter ikke have lov til at begrænse et produkts funktionalitet, hvis det anvendes med produkter, reservedele eller tilbehør (f.eks. opladere eller blækpatroner), som er fremstillet af andre virksomheder.
For at hjælpe folk med at vælge mere holdbare og reparationsegnede produkter, skal forbrugerne informeres om eventuelle reparationsrestriktioner, før de foretager et køb. Derudover foreslår Parlamentet et nyt garantimærke, der ikke kun angiver længden af den lovpligtige garanti, men også længden af eventuelle garantiforlængelser, der tilbydes af producenten. Dette skal hjælpe med at fremhæve kvalitetsvarer og motivere virksomheder til at fokusere mere på holdbarhed.
Da afstemningen i plenarsalen var slut, pointerede ordføreren for sagen, Biljana Borzan, følgende: »Industrien skal ikke længere tjene på at lave forbrugsgoder, der går i stykker, netop som garantiperioden er forbi. Forbrugerne skal have information om mulighederne for, og omkostningerne ved, reparationer på en tydelig måde. Mærkningsordninger skal informere borgerne om, hvilke varer der garanteres at kunne holde længere, og producenter, hvis varer er mere holdbare, vil kunne tjene på det. Junglen af falske miljøpåstande skal bringes til ende, da kun certificerede og dokumenterede grønne anprisninger vil blive tilladt."
Idet Rådet (Rådet for den Europæiske Union) allerede har vedtaget sin holdning, er de to institutioner nu klar til at indlede forhandlingerne om direktivets endelige ordlyd. Det forventes, at Direktivets endelige ordlyd er vedtaget senest med udgangen af i år.
Læs mere
Du kan læse mere om Parlamentets holdning i denne pressemeddelelse.
Du kan også finde Kommissionens oprindelige udkast her.