Emballageforordningens konsekvenser for grænsehandlen
Samira Nawa (R) har via Folketingets skatteudvalg forespurgt Skatteminister Jeppe Bruus om følgende:
”Vil ministeren gøre rede for, hvilke konsekvenser den nye emballageforordning fra EU forventes at have på opkrævningen af pant på dansk grænsehandel i Tyskland og heraf på udviklingen af volumen på grænsehandlen af relevante produkter, og er ministeren enig i, at de nye regler vil muliggøre afgiftsforhøjelser på øl og sodavand i Danmark, hvis man accepterer en uændret grænsehandel i forhold til i dag?”
Hertil har ministeren i besvarelse af 28. maj 2024 oplyst følgende:
”Ifølge den nye emballageforordning fra EU skal engangsdrikkevareemballager i plast og metal indgå i et pant- og retursystem fra 2029. Det forventes at medføre, at danskere ikke længere – som det er tilfældet i dag – vil have mulighed for at underskrive en eksporterklæring og derved undgå at betale emballagepant ved grænsehandel i Tyskland. I praksis betyder dette, at der fra 2029 vil blive opkrævet pant i de tyske grænsebutikker.
Indførelsen af pant i tyske grænsebutikker vil reducere den besparelse, som danske grænsehandlende i de tyske grænsebutikker har i dag. Opkrævning af pant i de tyske grænsehandelsbutikker forventes derfor at medføre, at en del af grænsehandlen hjemtages til Danmark. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at opkrævning af pant på dansk grænsehandel i Tyskland vil reducere grænsehandlen med sodavand med ca. 60 mio. liter, grænsehandlen med øl med ca. 10 mio. liter og grænsehandlen med alkoholsodavand og cider med ca. 1 mio. liter, jf. svar på SAU alm. del - spm. 485.1
Såfremt det ønskes at fastholde niveauet for grænsehandlen uændret, vil indførelsen af pant således muliggøre afgiftsforhøjelser på fx øl og sodavand, der modsvarer effekten på grænsehandlen. Det bemærkes i denne sammenhæng, at der i dag ikke er afgift på sodavand. Udover et merprovenu og en stigning i grænsehandlen med de omfattede produkter vil afgiftsforhøjelser eller nye afgifter dog også have afledte effekter på bl.a. forbrug og arbejdsudbud, ligesom indførelsen af nye afgifter vil indebære administrative omkostninger for både erhvervslivet og Skatteforvaltningen.
Medmindre afgiftsforhøjelsen medfører positive eksterne sparede omkostninger, der overstiger de negative konsekvenser ved afgiftsforhøjelsen eller en ny afgift, vil det således medføre et samfundsøkonomisk tab til trods for uændret grænsehandel. Det bemærkes i den forbindelse, at langt de fleste afgifter på fødevarer og nydelsesmidler allerede i dag har et niveau, hvor de negative afledte konsekvenser ved yderligere afgiftsforhøjelser skønnes at overstige eventuelle eksterne sparede omkostninger.”
Du kan læse spørgsmål og svar i sin helhed ved at trykke hér.