Digitale vandmærker skal bidrage til bedre genanvendelse af emballage
Opdagelsen blev gjort under Ellen MacArthur Foundations New Plastics Economy-program, som undersøgte forskellige innovationer for at forbedre genanvendelse i forbrugerleddet. Digitale vandmærker viste sig, efter sigende, at være den mest lovende teknologi, som fik støtte fra størstedelen af interessenterne og gennemgik et grundlæggende "proof of concept" på en testsorteringslinje.
Mærkevareindustrien er nu gået ind i projektet for at fremme den næste fase som et grænseoverskridende kædeinitiativ under navnet "HolyGrail 2.0", der finder sted i en meget større skala og i et meget større omfang. Dette omfatter lanceringen af et industrielt pilotprojekt, som skal dokumentere levedygtigheden af teknologien med digitale vandmærker til en mere nøjagtig sortering af emballage og genanvendelse af højere kvalitet samt selve businesscasen i større skala.
Baggrundsmateriale
Du kan læse hele nyheden herom her på Mærkevareindustriens hjemmeside.
Du kan læse mere om HolyGrail 2.0 her på AIM’s hjemmeside.