Digitale vandmærker skal bidrage til bedre genanvendelse af emballage

Under ledelse af AIM (European Brands Association) , Den Europæiske Forening af Mærkevareindustrier, er 85+ virksomheder og organisationer fra hele emballageværdikæden gået sammen om det ambitiøse mål at vurdere, hvorvidt en digital teknologi kan muliggøre bedre sortering og øget genanvendelse af emballage.

Opdagelsen blev gjort under Ellen MacArthur Foundations New Plastics Economy-program, som undersøgte forskellige innovationer for at forbedre genanvendelse i forbrugerleddet. Digitale vandmærker viste sig, efter sigende, at være den mest lovende teknologi, som fik støtte fra størstedelen af interessenterne og gennemgik et grundlæggende "proof of concept" på en testsorteringslinje.

Mærkevareindustrien er nu gået ind i projektet for at fremme den næste fase som et grænseoverskridende kædeinitiativ under navnet "HolyGrail 2.0", der finder sted i en meget større skala og i et meget større omfang. Dette omfatter lanceringen af et industrielt pilotprojekt, som skal dokumentere levedygtigheden af teknologien med digitale vandmærker til en mere nøjagtig sortering af emballage og genanvendelse af højere kvalitet samt selve businesscasen i større skala.

Baggrundsmateriale
Du kan læse hele nyheden herom her på Mærkevareindustriens hjemmeside.
Du kan læse mere om HolyGrail 2.0 her på AIM’s hjemmeside.

Relaterede nyheder