Branchen ønsker enkle og klare regler for jordhåndtering
Jord er i dag reguleret efter både jordforureningsloven og affaldsreglerne i såvel miljøbeskyttelsesloven som affaldsbekendtgørelsen, og det giver ofte anledning til forvirring. Alene spørgsmålet om, hvornår jord er affald og det forhold, at ren jord kan være affald gav anledning til spørgsmål og debat på de to møder. Efter oplæg om gældende rammer og regler og status for jordhåndtering i Danmark gav deltagerne deres bud på, hvor de mener, der er behov for en indsats.
Branchens ønsker
Branchens ønsker omfatter først og fremmest enkle og klare regler, som samler al lovgivning om jord ét sted og som giver klare definitioner af begreberne. Reglerne skulle efter branchens opfattelse også omfatte fastsættelse af nationale jordforureningsklasser, hvortil der knyttes grænseværdier for alle relevante forureningsparametre. Der var endvidere et ønske om, at det blev muligt at søge dispensation fra analysefrekvensen ved jordflytning, når der foreligger tilstrækkelig dokumentation for forureningsgraden af jorden.
Branchen er i dag udfordret af, at der anvendes forskellige klassificeringssystemer ved anmeldelse af jordflytning, og i nogle tilfælde anvendes endda de gamle og udgåede amtsvejledninger. Dertil kommer, at der i jordflytningsbekendtgørelsen fortsat mangler grænseværdier for kulbrinterne, som er ofte forekommende i forurenet jord. Det har givet anledning til, at der nogle steder i landet er opstået en ny kategori i jordflytningssammenhæng, som benævnes ”uden for kategori”.
Et andet klart ønske fra branchens side var, at der etableres ét system til indberetning af både jordflytning og affaldsdata, så datakvaliteten forbedres. Samtidig mente man, at der er behov for at oplyse entreprenører om anmeldelsesproceduren. Det blev også diskuteret, om reglerne for anmeldelse af jordflytning burde ændres så al jord (også ikke anmeldepligtig jord fra ikke-områdeklassificerede områder) skal anmeldes. Flere pegede dog på, at dette kunne give unødvendigt papirarbejde, og at det i givet fald er vigtigt at holde sig for øje, hvad men vil opnå med en ændring. Det blev bemærket, at områdeklassificeringerne burde opdateres i henhold til den viden om jordforurening, der gennem prøvetagning i de senere år er indhentet, og at udpegningen af et områdeklassificeret areal burde ske på grundlag af fælles retningslinjer.
Anvendelsen af jord, som flyttes, er i dag vanskelig at afstemme med en konkret efterspørgsel. Det betyder, at der er behov for at opbevare jorden eller at det flyttes til modtageanlæg som affald. Der blev peget på, at det ville være ønskeligt at have et bedre overblik over igangværende byggerier og anlægsarbejder, og at man i kommunale byggeprojekter tænker jordhåndteringen ind allerede i udbudsfasen. Det blev også nævnt, at det kunne være en god idé at inddrage jord i de kommende initiativer om selektiv nedrivning.
Deltagerne efterspurgte generelle retningslinjer for genanvendelse af jord. Dette skulle omfatte retningslinjer for hvilke forureningsklasser, der kan genanvendes hvor og under hvilke foranstaltninger. Når de generelle regler for genanvendelse af jord efter Restproduktbekendtgørelsen ikke i højre grad finder anvendelse i dag, skyldes det i mange tilfælde, at bekendtgørelsen ikke omfatter jord forurenet med organiske stoffer.
Genanvendelse efter Miljøbeskyttelseslovens §19, kap 5 blev diskuteret, og der blev peget på, at det vil gøre det væsentligt lettere at genanvende jord, hvis der kan gives en "kapitel 5 godkendelse light”, når det drejer sig om dokumenteret genanvendelse af ren jord.
Endelig blev der efterspurgt en national strategi for jordhåndtering i Danmark, som kunne understøtte at kommunerne udarbejder planer for jordflytning i kommunen.
Miljøstyrelsens planer for området
Miljøstyrelsen afsluttede møderne med at takke for værdifuldt input og fortalte herefter om deres planer for området. Der arbejdes med følgende mulige principper for en ændret regulering:
Et samlet regelsæt for jordhåndtering:
- Regelforenkling og konkurrenceudsættelse
- Sikkerhed for sundhed og miljø
- Sikkerhed for data om relevante jordflytninger
Regelsættet skal tage udgangspunkt i jordforureningslovens regler og reglerne om flytning af jord. Det skal omfatte:
Et sæt håndteringsregler
- Kombinere jordflytningsreglerne med restproduktbekendtgørelsens regler for jord
- Et sæt jordkvalitetskriterier på tværs af landet
- Et jordregulativ
Tilpasse jordreglerne således, at de kan udgøre den fulde implementering af jord, som er affald, under affaldsdirektivet
- Aktørreglerne i direktivet
- Kap 10 i affaldsbek, kildesortering, nyttiggørelse og overdragelse
- Data om affaldsstrømme
Konkurrenceudsættelse
- Ophæve anvisningsret- og pligt for jord til nyttiggørelse, ikke jord til deponering
- Overgangsordning for kommunale jordkarterings- og jordbehandlingsanlæg
Et samlet nationalt overblik over anmeldelser af jordflytninger
- Fælles IT-system
Miljøstyrelsen understregede, at arbejdet er et punkt under forsyningsstrategien. Strategien skal vedtages og forhandles mellem de politiske partier, hvorefter den udmøntes ved love og bekendtgørelser.
Mere viden
Oplæggene fra seminarer om jordhåndtering kan ses her.
Læs også om Miljøstyrelsens kortlægning af jordstrømme i Danmark her.