Bekendtgørelse om affaldstilsyn er offentliggjort
Den nye “Bekendtgørelse om affaldstilsyn”, nr. 1221 af 22. november 2024, er nu offentliggjort. Bekendtgørelsesudkastet havde været i offentlig høring 1. juli - 13. september 2024. Det fremgik af høringsbrevet, at bekendtgørelsen er en ny hovedbekendtgørelse, som skal sikre en del af implementeringen af den politiske aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 og den opfølgende politiske aftale af 30. august 2022.
Der er visse ændringer i forhold til høringsudgaven, og disse er beskrevet i det 20 siders lange høringsnotat sammen med uddrag af høringssvarene.
Det fremgår også af høringsnotatet, at miljøstyrelsen er ved at udarbejde en guide til tilsynsmyndighederne om affaldstilsyn og en guide til virksomhederne om affaldstilsyn. Det er hensigten, at styrelsen med udarbejdelse af guides vil sikre, at der løbende kan ske opdateringer og forbedringer heraf. Endvidere har Miljøstyrelsen allerede nu information og en FAQ om affaldstilsyn på styrelsens hjemmeside, der løbende opdateres.
Her under gengives udvalgte dele af miljøstyrelsens fyldige bemærkninger i høringsnotatet (se notatet for beskrivelse af alle ændringer i bekendtgørelsen ift. høringsudkastet).
Miljøstyrelsens udpegning af virksomheder til fysisk affaldstilsyn (uddrag af styrelsens kommentarer til punktet)
Miljøstyrelsen har præciseret bekendtgørelsesudkastets § 4, stk. 1. Det følger herefter af bestemmelsen, at Miljøstyrelsen udpeger konkrete produktionsenheder og puljer med et antal fysiske affaldstilsyn til fysisk affaldstilsyn, som tilsynsmyndigheden skal føre. Miljøstyrelsen er i forlængelse af høringssvarene opmærksom på, at der skal findes den rette balance i forbindelse med udpegningen af konkrete produktionsenheder og puljer med et antal fysiske affaldstilsyn. Det er hensigten, at størstedelen af udpegningerne sker ved udpegning af konkrete produktionsenheder, mens en mindre del er puljer med et antal fysiske affaldstilsyn. Puljerne med et antal fysiske affaldstilsyn vil bl.a. sikre, at tilsynsmyndighedernes store lokalkendskab til virksomhederne i deres kommune eksempelvis i forbindelse med byggepladser udnyttes bedst muligt. Derudover er det intentionen, at Miljøstyrelsen vil fremsende anbefalinger eller principper om, hvordan tilsynsmyndighedens udvælgelse inden for puljerne med et antal fysiske affaldstilsyn bør ske f.eks. temabaseret udvælgelse. Miljøstyrelsen finder på den baggrund, at bestemmelsen har den rette balance. (side 5)
…. kan styrelsen oplyse, at et fysisk affaldstilsyn vil blive varslet over for virksomheden, ligesom virksomheden vil få viden om hvilke data, der er indgået i forbindelse med udpegningen til det fysiske affaldstilsyn. (side 10)
Bygge- og nedrivningsaffald (uddrag af styrelsens kommentarer til punktet)
Miljøstyrelsen har endelig på baggrund af de indkomne høringssvar præciseret § 4, stk. 1, i bekendtgørelsesudkastet således, at det fremgår, at styrelsen udpeger puljer med et antal fysiske affaldstilsyn. Miljøstyrelsen bemærker i den forbindelse, at affaldstilsyn føres med virksomheder, og at affaldstilsynet skal føres med den virksomhed, der er ansvarlig for affaldet ifølge den øvrige lovgivning. Ved eksempelvis tilbagemelding om resultatet af udfaldet af et af de affaldstilsyn, som tilsynsmyndigheden måtte udføre med en byggeplads eller lignende, der ikke har et p-nummer, vil Miljøstyrelsens vejlede tilsynsmyndigheden om, at tilbagemeldingen skal gælde den virksomhed, som er ansvarlig for affaldet på byggepladsen. (side 8)
Tilsynsmyndighedens frist for udførelse af fysisk affaldstilsyn
Miljøstyrelsen har noteret sig høringssvarene og har på den baggrund ændret fristen i § 4, stk. 2, i udkast til bekendtgørelse om affaldstilsyn til seks måneder. Miljøstyrelsen bemærker i øvrigt, at styrelsen på nuværende tidspunkt påtænker at fordele udpegningerne efter § 4, stk. 1, i bekendtgørelsesudkastet løbende og jævnt hen over året. (side 9)
Gebyr (uddrag af styrelsens kommentarer til punktet)
…. Miljøstyrelsen skal på baggrund heraf bemærke, at styrelsen som følge af ovenstående ikke nærmere vil angive en fast takst, et gebyrloft eller bekendtgørelsesfastsatte retningslinjer for, hvilke konkrete omkostninger tilsynsmyndighederne skal medtage i deres gebyrer i bekendtgørelsesudkastet, da dette beror på forholdene ved den enkelte tilsynsmyndighed. Dog kan Miljøstyrelsen bemærke, at idet tilsynsmyndighederne skal have dækket alle myndighedernes omkostninger, vil transport også skulle medtages i gebyret. Forskelle i den geografiske placering af virksomheder i kommunen kan eventuelt håndteres ved at fastsætte et fast gebyr pr. affaldstilsyn eller en fast timepris, så transportomkostningerne fordeles mellem kommunens virksomheder. Endvidere kan det bemærkes, at der ved ”alle myndighedernes omkostninger i forbindelse med affaldstilsyn”, jf. bekendtgørelsesudkastets § 10, stk. 1, skal forstås omkostninger indtil det tidspunkt, hvor tilsynsmyndigheden enten afslutter et eller en række fysiske affaldstilsyn over for virksomheden, eller hvor tilsynsmyndigheden overgiver sagen til en anden myndighed f.eks. politiet med henblik på videre håndhævelse. (side 17)
Miljøstyrelsen bemærker endvidere, at det er intentionen, at styrelsens gebyr for et administrativt affaldstilsyn bliver en fast takst.
Ud over det materiale, som styrelsen henviser til i høringsbrevet, kan styrelsen endvidere henvise til, at tilsynsmyndighederne kan søge inspiration i Indenrigs- og Sundhedsministeriets "Vejledning om omkostningskalkulationer", der fremgår af kap. 9.3 i det kommunale budget- og regnskabssystem, som er en generel vejledning, der knytter sig til beregningen af omkostninger. Derudover vil Miljøstyrelsen informere generelt om gebyrer på styrelsens hjemmeside. (side 18)
Hent Bekendtgørelse om affaldstilsyn, nr. 1221 af 22. november 2024, på Retsinformation her
Hent høringsnotatet af 22. november 2024 på Høringsportalen her
Find Miljøstyrelsens information om affaldstilsyn, herunder bla. en FAQ, på styrelsens hjemmeside her