At affald bliver til nye produkter kan få forbrugere til at sortere mere
Ved at synliggøre i kommunikation og markedsføring, at de udsorterede mængder bliver til et nyt og konkret produkt, vil kampagnerne inspirere modtageren i en sådan grad, at de vil være mere tilbøjelige til at sortere deres affald fremadrettet, lyder det i undersøgelsen Knowing What It Makes: How Product Transformation Salience Increases Recycling.
Men det er ikke kun miljøorganisationer, som har noget at vinde. De private produktionsvirksomheder kan også drage nytte af at inddrage produkttransformation i markedsføringsmateriale.
Også potentiale, og ansvar, hos private virksomheder
Fokus på produkttransformation har nemlig indflydelse på modtagerens intention om at sortere mere, ligegyldigt om budskabet er udformet som en kommunikationskampagne for mere genbrug og genanvendelse, eller som en markedsføringskampagne for et konkret produkt, produceret af genanvendt materiale. Flere og flere private virksomheder er afhængige af genanvendte materialer og sekundære ressourcer i deres produktion, og har derfor en interesse i, og et ansvar for, at inkorporere dette i markedsføringsmateriale, for også at være med til at sikre et større marked for genanvendte materialer til ny produktion.
I undersøgelsen er der foretaget studier af hvilken indvirkning synliggørelse af produkttransformationen har på modtagerens intentionen om at sortere mere. To af disse studier har fokus på markedsføringspotentialet.
I et studie demonstreres det, hvordan en reklame for telefon-covers lavet af genanvendte plastik har indflydelse på modtagerens fremadrettede intention om at udsortere mere til genanvendelse. Det samme gør sig gældende i en anden undersøgelse, som viser, at der opnås flere klik på en online kampagne for en tøjproducents tiltag til genanvendelse, hvis produkttransformation (i dette tilfælde fra indsamlet tøj til isoleringsmaterialer) er synlig i kampagnen, modsat hvis produkttransformationen ikke var til stede i kampagnen.
undersøgelsen indeholder også studier af kommunikationskampagner om bedre sortering i det offentlige rum på henholdsvis et universitet og ved et event. Også her viser resultaterne, at synliggørelse af produkttransformationer giver mere udsortering til genanvendelse.
Læs hele rapporten Knowing What It Makes: How Product Transformation Salience Increases Recycling her.