Alle landets skoler får nu hjælp til at styrke den grønne, praksisnære undervisning
Igennem fem år (2019-2024) kortlagde den Grønne Rygrad alle de grønne politiske planer, strategier og undervisningsprojekter, som findes i 20 deltager-kommuner, og arbejdede for at styrke rammerne for den gode grønne undervisning. Samtidigt samlede projektet de tilbud der er praksisnære og som gør klima og bæredygtighed forståeligt og konkret, for at gøre det nemmere for den enkelte lærer at se, hvilke muligheder der findes i lokalområdet.
Den Grønne Rygrad har hidtil kun fungeret i udvalgte kommuner, men værktøjer, materialer og kortlægninger rulles nu ud i hele landet. I løbet af 2025 vil lærere, naturfagskonsulenter og andre interessenter i alle landets kommuner således kunne finde undervisningstilbud fra forsyningsselskaber, science centre, naturskoler, virksomheder, foreninger og museer i det unikke værktøj på hjemmesiden www.dengrønnerygrad.dk.
Lærerne vil kunne søge specifikt i deres egen kommune samt sortere søgeresultaterne indenfor klassetrin og Den Grønne Rygrads seks temaer: Energi, Fødevarer, Klima, Natur, Ressourcer og Sundhed.
Alle landets kommuner modtager kortlægninger af deres lokale, grønne åben skole-forløb samt adgang til en materialebank med 400 relevante undervisningsmaterialer og en ressourcebank med inspiration til, hvordan man kan arbejde med klima- og bæredygtighedsundervisning. I tillæg fordobles antal af kommuner, som der kan samarbejde tættere med i 2024-2027, fra 20 til 40 kommuner
Samarbejdskommunerne får desuden:
- En kortlægning af deres politiske planer og strategier med fokus på undervisning, klima og bæredygtighed.
- Plakater med overblik over grønne åben skole-forløb i print til kommunens skoler
- Årlige statusmøder og direkte sparring og rådgivning om, hvordan de kan styrke kommunens arbejde med klima- og bæredygtighedsundervisning.
- Netværksmøder med erfaringsudveksling og videndeling på tværs af samarbejdskommunerne.
- Mulighed for at styrke skolernes klima- og bæredygtighedsundervisning gennem workshops, undervisningsforløb og inspiration.
Projektet er et samarbejde mellem CONCITOs Klimaambassade og skolehaveforeningen Haver til maver og er støttet af Novo Nordisk Fonden. Hvis man er interesseret i blive en samarbejdskommune, eller bare at høre mere om projektet, så skal man kontakte CONCITO.
Opsamling af erfaringer og resultater 2019-2024 (uddrag af projektrapport)
Vores opsummering af erfaringer kan placeres inden for syv tematiske indsatsområder. Vi mener at have skabt værdi og resultater inden for disse indsatsområder, der alle har klima- og bæredygtighedsundervisning som fællesnævner:
- Netværk og vidensdeling i og mellem kommuner er vigtigt, men svært
- Lærere og eksterne undervisningsaktører efterspørger opdateret viden og inspiration på klima- og bæredygtighedsområdet
- Mange lærere efterspørger overblik over grønne åben skoleforløb og -materialer
- De praksisnære muligheder er derude, men det er udfordrende for skolerne at benytte sig af dem
- Der er et stort potentiale i at tænke grønne lokalpolitiske planer sammen med undervisningen
- Skoler og kommuner vil gerne inddrage elever i den klimapolitiske dagsorden, men mangler hjælp til facilitering
- Grønne strategier kan skabe fælles retning og kultur, men kræver inddragelse, facilitering og tid
Kortlægning af virksomheder og forsyninger tæt på skolerne
Mange kommuner nævner transport som en stor forhindring for at komme ud til åben skole-undervisning, og opdyrkning af nye åben skole-muligheder har derfor været en indsats i flere samarbejdskommuner.
I en af samarbejdskommunerne lykkedes det at opdyrke hele 10 nye åben skole-muligheder. Vi indledte med at kortlægge virksomheder og forsyninger tæt på kommunens skoler og tog herefter kontakt til dem alle og spurgte, hvorvidt de kunne være interesserede i at indgå i skole-virksomhedssamarbejder. Efter dialog og sparring var 10 nye aktører klar til at tilbyde aktiviteter for skolerne i kommunen. Vi samlede herefter alle nye såvel som eksisterende åben skole-aktører i et katalog med tydelig markering af aktørernes lokation og sendte kataloget ud til skolerne i kommunen.
Besøgsdag på fire virksomheder der arbejder med grøn omstilling
På tværs af kommuner blev det tydeligt, at de lokale virksomheder har potentiale til at bidrage med grøn praksisnær åben skole-undervisning – særligt i kommuner med en begrænset mængde tilbud. Men det kræver klimafaglig viden samt facilitering at udvikle meningsfulde grønne samarbejder mellem skoler og virksomheder.
Af to omgange blev mere end 200 udskolingselever – 450 elever i alt – inviteret på besøg i et stort industriområde i en samarbejdskommune, hvor de mødte fire store virksomheder, der arbejder med grøn omstilling. Det var første gang nogensinde, at industriområdet inviterede elever på besøg på den måde og i det omfang.
Ideen om besøgsdagen opstod, fordi Den Grønne Rygrad og kommunen havde en ambition om at styrke samarbejdet mellem skoler og grønne virksomheder. Industriområdet havde aldrig arrangeret skole-virksomhedssamarbejder, men det virkede som et oplagt sted at sætte noget i gang.
Dagen lykkedes på grund af det tætte samarbejde mellem industriområdet, kommunen og Den Grønne Rygrad, og fordi Den Grønne Rygrad tog rollen som koordinator og sørgede for planlægning, fremdrift og kommunikation gennem hele processen.
Mindmap styrker indsigten i det politiske landskab i den enkelte kommune
Gennem vores kortlægning blev det tydeligt, at der er et stort potentiale for at styrke den motiverende og praksisnære klima- og bæredygtighedsundervisning ved at tænke den sammen med kommunernes planer og strategier inden for fx klima, miljø, affald og natur. Der findes i nogle kommuner allerede gode erfaringer og eksempler på undervisningsindsatser, som er opstået i klima-, miljø- og ressourceplaner, og som har potentiale til at blive bredt ud til andre kommuner. Samtidigt rummer planerne et overblik over lokale klimaløsninger, som har potentiale til at blive tænkt ind i undervisningen som lokale og praksisnære besøgsmuligheder.
I alle kommuner har vi derfor udarbejdet mindmaps, der giver et overblik over de planer, visioner og strategier internt i kommunen, der har relevans for klima- og bæredygtighedsundervisning. Den Grønne Rygrads mindmaps er udviklet med henblik på at styrke indsigten i det politiske landskab i den enkelte kommune og er i flere tilfælde blevet delt med politiske udvalg og medarbejdere i forskellige forvaltninger. Mange kommuner har beskrevet det politiske mindmap som en øjenåbner.
Mange samarbejdskommuner har efter endt kortlægning haft en interesse i at koble politiske planer på klima- og bæredygtighedsområdet med undervisning i klima og bæredygtighed i grundskolen. Det har især gjort sig gældende i forbindelse med kommunernes DK2020-klimahandleplaner, hvor mange kommuner enten har været i en afsluttende fase med udformning af planen eller lige er gået i gang med implementering af planen, når de har indledt samarbejde med Den Grønne Rygrad.
CONCITOs pressemeddelelse 6. november 2024 om udvidelse og forlængelse af projektet, se her
Værktøjet ”Den Grønne Rygrad” på basis af arbejdet i 20 kommuner kan findes her
Se slutrapporten “Den Grønne Rygrad. Opsamling af erfaringer og resultater 2019-2024" CONCITOs Klimaambassade og skolehaveforeningen Haver til maver, 2024, her (foto i nyheden er fra denne rapport)
Se evt. Den Grønne Rygrad, Det didaktiske grundlag. KlimaZirkus og CONCITOs Klimaambassade, 2022, her
Se evt. Den Grønne Rygrad, En metodeguide til at styrke en praksisnær grøn dannelse i grundskolen. Mette Frithiof Wybrandt (Amondo). 2022, her