Aftale indgået om strengere EU-regler for affaldstransport
EU-kommissionen fremsatte den 17. november 2021 et forslag en revideret Transportforordning, og der er nu opnået enighed om mellem Parlamentet og Rådet om en kompromistekst for den reviderede Transportforordning. Vi har endnu ikke set denne kompromistekst, så denne nyhed bygger på de offentliggjorte pressemeddelelser i forbindelse med enigheden opnået her præcist to år senere.
Styrkelse af reglerne for eksport af affald uden for EU
EU-eksport af visse ikke-farligt affald og blandinger af ikke-farligt affald til nyttiggørelse vil kun være tilladt til de ikke-OECD-lande, der giver samtykke til og opfylder kriterierne for at behandle sådant affald på en miljømæssigt forsvarlig måde, herunder ved at overholde internationale konventioner om arbejds- og arbejdsrettigheder. Kommissionen vil udarbejde en liste over sådanne modtagerlande, som skal ajourføres mindst hvert andet år.
Eksport af plastaffald
Europa-Parlamentets pressemeddelelse fremhæver, at plastaffald ikke længere kan eksporteres til ikke-OECD-lande inden for to et halvt år efter forordningens ikrafttræden. EU-Rådets pressemeddelelse uddyber, at den foreløbige aftale indfører strengere regler for eksport af plastaffald til tredjelande. Det omfatter især et forbud mod eksport af ikke-farligt plastaffald (B3011) til ikke-OECD-lande. Teksten giver ikke-OECD-lande mulighed for, tidligst fem år efter forordningens ikrafttræden, at indsende en anmodning til Kommissionen om, at de er villige til at importere EU-plastaffald, hvis de opfylder strenge affaldshåndteringsstandarder. I tilfælde af et positivt resultat af vurderingen af en sådan anmodning vil Kommissionen vedtage en delegeret retsakt for at ophæve forbuddet for disse lande.
Eksport af plastaffald til OECD-lande vil være underlagt strengere betingelser, herunder en forpligtelse til at anvende proceduren for forudgående skriftlig underretning og samtykke ("PIC"-meddelelsesproceduren). Teksten opfordrer Kommissionen til nøje at overvåge eksporten af plastaffald til OECD-lande for at sikre, at en sådan eksport ikke har væsentlig indvirkning på miljøet eller menneskers sundhed, og at EU-importeret affald håndteres korrekt i disse lande.
Bedre informationsudveksling og klarere regler for forsendelser inden for EU
Forhandlerne var enige om, at al overførsel af affald, der er bestemt til bortskaffelse i et andet EU-land, generelt er forbudt og kun tilladt i undtagelsestilfælde. Affaldstransporter bestemt til nyttiggørelsesoperationer skal opfylde strenge krav til forudgående skriftlig meddelelse, samtykke og information.
Den nye lov forudser også, to år efter dens ikrafttræden, at udvekslingen af oplysninger og data om affaldsoverførsler i EU vil blive digitaliseret gennem et centralt elektronisk knudepunkt for at forbedre rapportering og gennemsigtighed.
Styrkelse af forebyggelse og afsløring af ulovlige forsendelser
Aftalen støtter oprettelsen af en håndhævelsesgruppe, der skal forbedre samarbejdet mellem EU-landene for at forhindre og opdage ulovlige forsendelser. Kommissionen vil i samarbejde med nationale myndigheder kunne udføre inspektioner, hvor der er tilstrækkelig mistanke om, at der finder ulovlige affaldstransporter sted.
Find EU-Rådets pressemeddelelse “Waste shipments: Council and Parliament reach agreement on more efficient and updated rules” fra den 17. november 2023 her.
Find Europa-Parlamentets pressemeddelelse “Deal reached on stricter EU rules for waste shipments” fra den 17. november 2023 her.
Find Kommissionens pressemeddelelse "Commission welcomes political agreement on stronger control of exports of waste" fra den 17. november 2023 her.
Se evt. DAKOFAs nyhed om Kommissionens (oprindelige) forslag til en revideret transportforordning fra november 2021 her.
Se evt. DAKOFAs nyhed ”Nye EU-regler for import og eksport af plastaffald” fra januar 2021 her.
Se evt. Q&A om Basels konventionens (nye) regler for plastaffald fra 2021 (herunder om entry B3011) her.