26 mio. m3 råstoffer indvundet i 2024
07. november 2025

26 mio. m3 råstoffer indvundet i 2024

Indvindingen af råstoffer fra land er faldet, men er dog ca. 4,3 m3 per indbygger. Den gennemsnitlige transport på tværs af regioner er ca. 32 km. Transportafstanden er størst i Region Sjælland, hvor over halvdelen af de indvundne råstoffer afsættes i Region Hovedstaden. Et projekt vil i 2026 præsentere et idékatalog med løsninger til byggebranchen på, hvordan der kan bruges færre råstoffer

Miljøminister Magnus Heunicke har besvaret spørgsmål fra Sascha Faxe (ALT). Svarene er gengivet nedenfor.

Spørgsmål nr. 36
”Vil ministeren oplyse, om der er kendskab til sporbarheden af råstoffer, der udvindes på dansk jord – fra indvinding, losning i havn, videre forarbejdning, til anvendelse i produkter eller evt. eksport – og i så fald redegøre for denne sporbarhed? Hvis ikke, vil ministeren da iværksætte konkrete tiltag for at sikre, at en sådan sporbarhed etableres?”

Svar
COWI har udarbejdet analyser af transportstrømme af råstoffer på land og på havet baseret på data fra 2020 og 2021. Af disse beregninger kan det udledes, at den gennemsnitlige transport på tværs af regioner er ca. 32 km. Den gennemsnitlige transportafstand er størst i Region Sjælland, hvor over halvdelen af de indvundne råstoffer afsættes i Region Hovedstaden. I de fleste regioner foregår transporten af råstoffer dog hovedsageligt inden for regionsgrænsen.

Analyserne er gennemført med data for 2020 for Region Syddanmark, Region Sjælland og Region Hovedstaden. For Region Nordjylland og Region Midtjylland er data fra 2021. Der er beregnet transportafstande for råstoffer på regionalt niveau fra råstofgrave til første anvendelsessted.

Transportafstanden af marine råstoffer er ofte længere end på land. Det skyldes primært, at materialerne er af en høj kvalitet, og at forekomsterne er afgrænset til bestemte områder. Derudover forlænges transportafstandene yderligere af, at råstofferne skal fragtes med både skib og lastbil. Den gennemsnitlige transportafstand for marine råstoffer er af COWI opgjort til 146 km, fordelt på 85 km til søs og 61 km for kørslen på land. Sidstnævnte er dog et estimat og derfor behæftet med en vis usikkerhed.

Resultaterne af analyserne er samlet i en præsentation fra COWI, som kan tilgås på følgende link: [Linket er ændret, red.] http://miljoeogressourcer.dk/media/materialer/61/R__stofstr__mme_i_Danmark_28_06_2023_web.pdf.

Miljøstyrelsen modtager oplysninger om losningshavn, sted eller land pr. skibslast marine råstoffer indvundet på det danske søterritorium. Hvad angår eksport modtager Miljøstyrelsen ikke informationer om råstoffer, der losses i danske havne og senere eksporteres til udlandet eller indgår i produkter, der eksporteres.

Oplysninger om mængder, kvaliteter, losning mm., af marine råstoffer, indberettes af Miljøstyrelsen til Danmarks Statistik og kan fremsøges via Statistikbanken: https://www.statistikbanken.dk/RST04.

Spørgsmål nr. 38
”Vil ministeren overveje at fremme en national styring og ikke blot koordination af råstofudvinding – herunder fastsættelse af nationale rammer for, hvornår og hvor råstoffer må udvindes, så styring og koordination af råstofudvinding ikke udelukkende sker på regionalt niveau uden national koordination?”

Svar
De fem regioner samarbejder allerede i dag om, at regionernes råstofplanlægning på land samlet set matcher den nationale efterspørgsel. Danske Regioner har oplyst, at der under planprocessen inddrages de forventede behov og forsyningsmuligheder på tværs af regioner, forsyning fra havet, fra import og fra genanvendelse i de enkelte råstofplaner. Der sker således allerede en koordination på tværs af landet.

Spørgsmål nr. 39
”Vil ministeren oplyse, hvor mange råstoffer målt i m³ eller tons, der er blevet udvundet i hver af landets regioner i de seneste fem år, og oplyse, så vidt det er muligt, hvilken økonomisk værdi denne udvinding repræsenterer samlet og fordelt på regioner?”

Svar
I tabel 1 nedenfor vises en opgørelse over indvundne råstoffer på land fordelt på regioner samt den samlede indvinding (m3) i perioden 2020-2024.

Tabel 1: Opgørelse over indvinding af råstoffer på land fordelt på regioner (m3)

2020

2021

2022

2023

2024

Region Hovedstaden

805.000

814.000

947.000

658.000

832.000

Region Sjælland

6.269.000

6.774.000

6.826.000

6.259.000

5.252.000

Region Syddanmark

7.694.000

8.162.000

7.909.000

6.758.000

6.075.000

Region Midtjylland

10.767.000

10.259.000

9.423.000

7.742.000

7.962.000

Region Nordjylland

7.681.000

7.464.000

6.736.000

5.757.000

6.121.000

Hele landet

33.216.000

33.472.000

31.841.000

27.174.000

26.243.000

Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken RST01.

Den økonomiske værdi af de indvundne volumener er vanskelig at anslå på et overordnet niveau. Prissætningen afhænger både af råstofkvaliteten i den enkelte grusgrav samt af den geografiske tilgængelighed og efterspørgslen. En ressource kan være værdifuld i dele af landet mens den andre steder ikke kan sælges. Her er særligt transporten en betydende faktor. En tommelfingerregel er, at transporten udgør 1 kr. per ton for hver km transport. Det betyder, at den samlede pris på materialet fordobles, når det har rejst sin egen værdi i km.

Projekt om råstoffer
Teknologisk Institut skal i samarbejde med WSP Danmark undersøge, hvordan byggebranchen kan tilpasse sig en fremtid med begrænsede mineralske råstoffer. Projektet skal bl.a. udvikle et idékatalog med konkrete, handlingsorienterede løsninger, som byggebranchen kan bruge til at reducere deres afhængighed af mineralske råstoffer. Desuden undersøges mulighederne for at udvikle såkaldte ’ressourceindikatorer’, der kan hjælpe til at vurdere det reelle ressourcetræk for et byggeprojekt.

Projektet løber fra januar 2025 og frem til sommeren 2026. Projektet er finansieret af Grundejernes Investeringsfond og Realdania.

Læs mere
Miljø- og Fødevareudvalget (MOF), Samling: 2025-26, Spørgsmål 36
Miljø- og Fødevareudvalget (MOF), Samling: 2025-26, Spørgsmål 38
Miljø- og Fødevareudvalget (MOF), Samling: 2025-26, Spørgsmål 39
Ritzau, 17. marts 2025, Byggebranchen skal ruste sig til en fremtid med råstofmangel

Relaterede nyheder