Vesterbrogade 149, bygning 8, 4. sal
1620 København V
Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.
Sæt skub i affaldssorteringen - med nyt kampagnemateriale
Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at de danske husholdninger og virksomheder skal sortere i flere og nye fraktioner fra juni 2022. Ej heller, at man med den nye affaldsbekendtgørelse ønsker, at det skal blive nemmere for borgerne at sortere efter samme kriterier hjemme såvel som på arbejdspladsen, i byrummet og på tværs af hele landet.
For at understøtte kravet i affaldsbekendtgørelsen har Miljøstyrelsen i februar 2022 offentliggjort en kampagne med tilhørende kommunikationsmaterialer, som skal være med til at skubbe sorteringen godt i gang. Materialet er lavet i samarbejde med kommunikationsbureauet bro.
På dette seminar skal vi høre om, hvordan den nye kampagne samt det tilhørende materiale kan tilpasses og formes, så det kan bruges i praksis. For nogle kommuners vedkommende vil udfordringen være, at der allerede eksisterer en kommunikationsplan for udrulningen, en designmæssig linje, eller en helt tredje lokalorienteret spidsfindighed der gør, at materialet ikke nødvendigvis kan bruges 1:1. Virksomheder kan få hjælp til at forstå sorteringskriterierne, forskellen mellem husholdningslignende affald og produktionsaffald, samt få input til hvordan det alt sammen skal implementeres på arbejdspladsen.
Umiddelbart efter seminaret holder DAKOFAs kommunikationsnetværk netværksmøde, hvor vi bl.a. (i forlængelse af seminaret) skal diskutere, hvordan der kan samarbejdes på tværs af kommunegrænser, for at opnå ensrettet kommunikation. Læs mere om netværksmødet og tilmeld dig her
Program
Velkomst og introduktion
Hvorfor udvikle nationalt tilgængelig kommunikation? – tankerne bag kampagnen
Den kommunikationsfaglige tilblivelse – fodarbejdet og resultatet
Pause
Hvordan kan kommuner bruge materialet?
Hos Vestforbrænding og hos ejerkommunerne har man allerede gjort sig tanker om kampagnematerialet og hvordan det kan bruges i praksis.
Hvordan kan virksomheder bruge materialet?
HORESTA fortæller om deres syn på det nye materiale og de generelle udfordringer og muligheder med sortering hos deres medlemmer.
Debat: De første tanker om materialet i brug - muligheder og udfordringer
Indledende oplæg ved:
Kirstine Vestergaard Wolff, Silkeborg Forsyning
Mette Breindahl Petersen, ABENA