Hvornår - kl. -
Hvor
Online via ZOOM/Youtube
Deltagergebyr
Framelding Tilmelding er bindende efter
NB

Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.

Webinar

Problematiske adgangsveje og manglende plads til indsamlingsmateriel – hvad gør man?

Få overblik over de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje samt manglende plads til de 10 fraktioner - og bliv klogere på mulige løsninger.

Som følge af ”Klimaaftale for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” står hele landet som bekendt over for en udrulning af nye indsamlingsordninger til alle husstande. For langt de fleste husstande vil det dreje sig om et supplement til eller udskiftning af det nuværende indsamlingsmateriel, hvor udfordringen kan være at finde plads i forhaver, indkørsler og baggårde.

Der er imidlertid et anseligt antal husstande, hvor adgangsvejene er besværliggjort af belægninger, niveauforskelle, trange passager eller manglende plads til det nødvendige antal spande og containere. Disse husstande er typisk omfattet af de eksisterende kontrakter med vognmænd, og eventuel merbetaling for særlige beholdere, hjælpemidler eller ekstra tid kan være reguleret på forskellig vis med henblik på at kompensere for arbejdsmiljømæssige gener i forbindelse med adgang til beholderne.

Desuden er man flere steder i færd med at rykke indsamlingsmateriellet ud på offentlig vej i form af nedgravede beholdere m.v. i hensynet til, at der ikke er plads i de enkelte baggårde og/eller forhaver til flere spande.

Med de nye krav om indsamling af flere affaldstyper vil problematikken vedrørende adgangsforhold blive yderligere skærpet, og i de kommende udbud og kontrakter må det forventes, at flere adresser skal have en særlig betjening og/eller særlige ordninger.

På dette webinar vil vi forsøge at få et overblik over arbejdsmiljøreglerne og de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje. Desuden skal vi høre nogle eksempler fra den virkelige verden om, hvordan man vil løse problemerne på såvel dette som manglende plads til opstilling af materiel.

Webinaret vil således være yderst relevant for både udbydende kommuner/affaldsselskaber og udførende vognmænd af såvel privat som kommunal herkomst.

Program

12:30 - 12:40
Velkomst og introduktion
12:40 - 13:00
Hvad siger reglerne om problematiske adgangsveje - og hvordan løser vi problemerne, når verden ikke passer ind i reglerne?

Arbejdsmiljøreglerne for affaldsindsamling kan være komplicerede, men hvad siger de egentlig, og hvordan løses problemerne, når verden ikke passer ind i reglerne?

13:00 - 13:10
Spørgsmål til Urbaser A/S
13:10 - 13:30
Hvordan løser vi udfordringerne med problematiske adgangsveje i Vestforbrændings opland?
13:30 - 13:40
Spørgsmål til Vestforbrænding
13:40 - 13:55
PAUSE
13:55 - 14:25
Pladsmæssige udfordringer ved indsamling af de 10 fraktioner

NIRAS har i 2019 udarbejdet Miljøprojekt 2116 med titlen: ”Analyse af nedgravede løsninger og affaldssug – middelalderbyer, tætte bykerner og nybyggerier” for Miljøstyrelsen. Ud over at høre om konklusionerne af dette arbejde, skal vi også høre om det verserende projekt mellem NIRAS og Ålborg Kommune vedrørende konflikter mellem affaldsindsamling og færdselslovgivningen.

14:25 - 14:35
Spørgsmål til NIRAS
14:35 - 14:55
Hvordan løser vi udfordringerne med manglende plads?
14:55 - 15:05
Spørgsmål til Københavns Kommune
15:05 - 15:25
Debat + deltagernes gode erfaringer og tips
15:25 - 15:30
Afrunding og tak for i dag

v. DAKOFA

Relaterede arrangementer