Slut: kl.
Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal
1620 København V
- Fysisk, pris medlemmer, ekskl. moms
- - 4.500,00 DKK
- Fysisk, pris ikk-medlemmer, ekskl. moms
- - 10.500,00 DKK
Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.
Selektiv nedrivning: kommunens opgaver og roller
Der er kommet flere nye regler om hvordan bygge- og anlægsaffald skal håndteres og nyttiggøres de senere år. Flere fraktioner skal sorteres på bygge- eller nedrivningspladsen, selektiv nedrivning skal sikre, at ressourcer bliver materialenyttiggjort og der skal føres flere tilsyn med bygge- og anlægsaffald.
På kurset vil vi gennem oplæg, diskussioner og konkrete øvelser gennemgå de nye regler om selektiv nedrivning og ikke mindst, hvad kommunerne skal være opmærksomme på og forventes at undersøge i forbindelse med deres sagsbehandling af en ansøgning om selektiv nedrivning.
Bygge- og anlægsbranchen står for ca. 43 pct. af det indsamlede affald i Danmark med en affaldsproduktion i 2022 på ca. 5,2 millioner ton. Det giver et stort potentiale for at kunne nyttiggøre de ressourcer, som ikke indeholder problematiske stoffer – eller når de problematiske stoffer er identificeret og udsorteret.
Målgruppe
Kurset retter sig primært mod kommunale medarbejdere, som skal behandle ansøgninger om selektiv nedrivning fra 1. juli 2025.
Det anbefales, at deltagerne har et vist kendskab til arbejdet med bygge- og anlægsaffald.
Kursusbeskrivelse
Kurset vil bl.a. omfatte
- Gennemgang af lovgivning for bygge- og anlægsaffald, herunder affaldsbekendtgørelsen, bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde (selektiv nedrivning) samt restproduktbekendtgørelsen
- Kommunernes sagsbehandling i forbindelse med selektiv nedrivning
- Juridisk og teknisk fremgangsmåde ved anmeldelse af og vejledning om bygge- og anlægsaffald
- Klassificering og disponering af materialer til genanvendelse, nyttiggørelse og forbrænding eller deponeringsanlæg
- Konkrete sager og opgaver
Undervisere
Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab
Niels Trap, TRE
Jette Bjerre Hansen, Miljøstyrelsen
Christian Sandholdt, Københavns Kommune
Charlotte Thostrup-Lund, Lyngby-Taarbæk Kommune
Der afholdes fælles middag på en nærliggende restaurant efter det faglige program på dag 1, den 7. maj. Middagen er inkluderet i prisen. Giv besked såfremt du ikke har mulighed for at deltage i middagen.
Kurset afholdes med min. 15 deltagere og max. ca. 25 deltagere.
Spørgsmål vedr. kurset kan henvendes til Mette Skovgaard, ms@dakofa.dk
Hotel er ikke inkluderet i prisen. Af hensyn til networking, og evt. sparring anbefales det at deltagerne booker overnatning på samme hotel. Tjek evt. Guldsmeden, Vesterbrogade 66, 1620 København, 33 22 15 00 eller City Hub, 97B Vesterbrogade, Vesterbro, 1620 København, 26 20 36 36.
Program
Velkomst og introduktion til programmet
Mette Skovgaard, Dakofa
De lovgivningsmæssige rammer - introduktion og overblik over de centrale regler på området
Henriette Soja, HORTEN Advokatpartnerselskab
De centrale love, som vedrører selektiv nedrivning og håndtering af bygge- og anlægsaffald introduceres, og der stilles skarpt på de dele af lovgivningen, som bliver omdrejningspunktet for dette kursus.
Pause
De nye regler om selektiv nedrivning
Niels Trap, TRE Rådgivende Ingeniører og Biologer
Bygherren skal, inden arbejdet påbegyndes, indsende en affaldsanmeldelse til kommunen. Fra den 1. juli 2025 skal et nedrivningsarbejde, hvorved hele eller dele af en bygning fjernes, ske som selektiv nedrivning, hvis det fjernede etageareal udgør mindst 250 m2. Ved selektiv nedrivning skal bygherre indsende en standardiseret nedrivningsplan.
Vi ser nærmere på baggrunden for reglerne om selektiv nedrivning, og hvad der kræves af hhv. bygherre og kommune samt forskellige aktører og deres roller. Indholdet af den standardiserede nedrivningsplan gennemgås.
Frokost
Kommunernes sagsbehandling ved nedrivning
Niels Trap, TRE Rådgivende Ingeniører og Biologer
Det er kommunen, som fører tilsyn med, at bestemmelserne i Bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde (selektiv nedrivning) overholdes.
Hvad skal en standardiseret nedrivningsplan indeholde og hvad skal kommunen særligt holde øje med eller kontrollere (forslag til kontrolpunkter) i forbindelse med sagsbehandlingen? Vi ser på, hvilket grundlag kommunerne har til rådighed for denne opgave, og diskuterer, hvordan kommunerne gennemskuer de oplysninger, som de modtager. Hvad skal man som myndighed specielt være opmærksom på, og hvor er de potentielle faldgruber?
Hvad kan kommunen egentlig bede om at få kortlagt og oplyst?
Henriette Soja, HORTEN Advokatpartnerselskab
Hvordan sikrer kommunen, at den har modtaget de nødvendige oplysninger i den standardiserede nedrivningsplan og hvad sker der, hvis det ikke er tilfældet. Under dette indlæg ser vi på, hvad man som kommune er i sin gode ret til at efterspørge, og hvordan man griber det an.
Pause
Hvordan kan ressourcerne fra selektiv nedrivning anvendes?
Niels Trap, TRE Rådgivende Ingeniører og Biologer
Der er et stort fokus på at fremme genanvendelse og genbrug af byggematerialer og med dette oplæg ser vi på, hvad der skal til, for at få byggematerialerne cirkuleret i nye byggerier. Særligt reglerne omkring genbrug af byggematerialer rejser erfaringsmæssigt en række spørgsmål.
Hvordan ser en ressourcekortlægningsrapport ud og hvordan kan den bruges aktivt i udbud af nedrivningsopgaven? Eksempler på hvordan ressourcekortlægningen kan fremme genbrug og genanvendelse af byggematerialer.
Hvad kan myndigheden gøre, hvis den udførende ikke gør som forudsat, eller sagen teknisk set er mangelfuld?
Henriette Soja, HORTEN Advokatpartnerselskab
Hvis kommunen under et tilsyn konstaterer, at nedrivningen ikke foregår som beskrevet i nedrivningsplanen, hvilke muligheder har kommunen så for at rette op på det? Hvad skal der til for at kommunen kan påbyde en standsning af nedrivningen?
Der gives et overblik over de juridiske rammer, som myndigheden skal operere indenfor, og hvor der findes hjemmel til opfølgning, hvis bygherre ikke har anmeldt eller sendt en nedrivningsplan.
Opsamling og diskussion
Middag
kl. ca. 17.30.
Klassificering af bygge- og anlægsaffald
Jette Bjerre Hansen, Miljøstyrelsen
Fra 1. januar 2025 overtog Miljøstyrelsen ansvaret for klassificering af affald fra kommunerne. Ved klassificeringen tages der udgangspunkt i en vurdering af affaldsfraktionens egnethed til hhv. forberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse, da krav til anvendelsen er afgørende for klassificeringen. Der tages også i vurderingen hensyn til den sortering og oparbejdningsproces, der eventuelt vil gå forud for anvendelse. Miljøstyrelsen giver en status for arbejdet med klassificering af bygge- og anlægsaffald.
Anmeldelse og kildesortering af bygge- og anlægsaffald
Christian Sandholdt, Københavns Kommune
Charlotte Thostrup-Lund, Lyngby-Taarbæk Kommune
Når en bygherre/entreprenør anmelder byggeaffald, udleverer kommunen et unikt løbenummer, som skal anvendes, når affaldet afleveres på modtageanlægget. Det er kommunens opgave at sikre, at byggeaffaldet sorteres i henhold til Affaldsbekendtgørelsen og, hvis det er en selektiv nedrivning, at sorteringen på pladsen foregår som beskrevet i den standardiserede nedrivningsplan. Det er vigtigt at problematiske stoffer udsorteres og at materialerne kildesorteres eller sorteres på et registreret sorteringsanlæg. Desuden skal kommunen vejlede om håndtering af ikkefarligt forbrændingsegnet affald og anvise hhv. farligt og deponeringsegnet affald. Ofte kan det ud fra papiret alene være svært at gennemskue, hvad de anmeldte affaldsfraktioner egentlig indeholder og om/hvordan man sikrer sig, at kun de ikke-forurenede fraktioner kører videre ud til fri genanvendelse. Hvad skal man være særligt opmærksom på og hvordan det er muligt at kontrollere, at affaldet ender de rigtige steder? Oplægget vil være baseret på mange års erfaringer med kommunal håndtering af bygge- og anlægsaffald.
Pause
Tilsyn og opfølgning
Henriette Soja, HORTEN Advokatpartnerselskab
Først er det vigtigt at afklare, hvad der føres fysisk tilsyn med. Der er forskellige krav til tilsyn med selektiv nedrivning og til affaldstilsyn. Vi gennemgå kravene til de forskellige typer tilsyn.
Oplægget vil give et overblik over sagsgangen i påbudssager og sætter fokus på, hvordan man sikrer sig, at der er tilstrækkelig dokumentation for de mangelfulde forhold.
Frokost
Øvelse
Selektiv nedrivning i praksis
Jesper Arent Andersen, Kingo Karlsen A/S
Pause
Opsamling, evaluering og afslutning
Mette Skovgaard, Dakofa