Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.
Grøn markedsføring og bæredygtige standarder – kan du finde vej?
Webinaret gennemføres i samarbejde med Dansk Standard.
EU's handlingsplan for cirkulær økonomi fra 2020 har fokus på bæredygtige produkter, cirkularitet i produktionsprocesser og styrkelse af forbrugernes rolle, og har afledt en række nye initiativer. Der er bl.a. ny EU-lovgivning på vej for at sikre forbrugerne mod vildledende eller manglende informationer om produkters bæredygtighed og miljøprofil (se evt. her og her).
Forbrugerombudsmanden i Danmark, der fører tilsyn med virksomheders overholdelse af markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, har allerede nu intensiveret arbejdet med tilsyn og vejledning indenfor miljømarkedsføringsområdet (tegningen på siden her er fra Forbrugerombudsmandens "Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring" fra dec. 2021).
Kommissionens forslag til en ny Eco-design forordning (Forordning om miljøvenligt design for bæredygtige produkter) vil også få stor betydning. Forordningens formål og anvendelsesområde udvides, så flere produkter fremover vil være designet til at holde længere og til at kunne genbruges samt genanvendes. Forordningen har overordnet til formål at fastsætte krav om miljømæssig bæredygtighed for en lang række varer, der markedsføres i EU samt at indføre et digitalt produktpas med oplysninger om et produkts miljømæssige bæredygtighed. Forordningen vil på sigt komme til at omfatte alle markedsførte produkter i EU med undtagelse af fødevarer, foder og medicinalvarer.
På webinaret vil du få præsenteret Forbrugerombudsmandens vejledning omkring markedsføring af miljørigtige produkter, og hvad man som virksomhed skal være opmærksom på, hvis man reklamerer med en given miljømæssig certificering. Dansk Standard vil give en introduktion til forskellige typer af nye standarder med relevans for bæredygtighed og cirkulær økonomi. Vi skal høre mere om standardernes anvendelse og udviklingen af konkrete standarder med eksempler fra emballageområdet. Endelig vil der være et konkret eksempel fra en virksomheds arbejde med at udvikle bæredygtige produkter og løsninger.
Deltag og bliv klogere på standarder og deres betydning for den cirkulære omstilling.
NB. Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig.
Program
Indledning og kommende EU-regler
v/ Ole Morten Petersen, Dakofa, og Berit Holbech Asmussen, Dansk Standard
Hvad er bæredygtige produkter i forhold til markedsføringslovens krav?
v/Christian Poll, Forbrugerombudsmanden
Pause
Hvad er cirkulære standarder, hvilke er på vej og hvordan kan de hjælpe?
Eksempler på eksisterende og kommende europæiske og internationale standarder, der kan hjælpe jer med omstilling og rapportering.
v/Berit Holbech Asmussen og Kim Michael Christiansen, Dansk Standard
Hvordan arbejder vi med udvikling og dokumentation af bæredygtige løsninger?
Certificeringer og cirkulære forretningsmodeller indenfor emballager og isoleringsløsninger.
v/Marianne Fiirgaard Nielsen, BEWI Denmark A/S
300 virksomheders markedsføring og deres Green Claims (EEA-studie)
Afrunding
v/ Dakofa