Hvornår - kl. -
Hvor
DAKOFAs lokaler
Vesterbrogade 149, Bygning 8, 4. sal
1620 København
Deltagergebyr
Framelding Tilmelding er bindende efter
NB

Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.

Online-seminar

Erfaringer med kommunale udbud af plast samt mad- & drikkekartoner

På seminaret vil du få tips, idéer, tekniske krav og andre inputs til "Det Gode Udbud".

Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra juni 2020, blev det besluttet, at indsamlingen af husholdningernes affald skal strømlines og øges ved at indføre krav til kommunerne om ens indsamling af 10 forskellige slags affald, herunder plastaffald samt "drikke- og fødevarekartoner". Kravet gjaldt fra 1. juli 2021 (tekstiler fra 1. juli 2023).

Det blev også et krav, at kommunerne skal udbyde behandlingen af det genanvendelige husholdningsaffald, herunder sortering af genanvendeligt affald. Indsamlingen af affaldet skal foregå husstandsnært, men tage hensyn til forskellige boligtyper, herunder gennem mulighed for kombineret indsamling, så nogle typer affald kan indsamles sammen.

På seminaret vil der være præsentationer fra kommuner, der allerede har udbudt behandlingen af plastaffald og mad- og drikkekartoner. Fokus er de tekniske krav, der er stillet i udbuddet og de erfaringer kommunen har med bl.a. sortering og dokumentation.

Desuden vil leverandørerne kunne fortælle om deres erfaringer med at efterleve kravene i udbuddet og hvilke udfordringer de kan have.

Der vil være rig lejlighed til at dykke ned i detaljerne og stille spørgsmål, så I kan få nye ideer og kvalificerede krav med hjem til jeres udbud!

Program

Introduktion
12:30 - 12:40
Velkomst og kort introduktion

Mette Skovgaard og Annette Braunstein, DAKOFA

Erfaringer med krav til behandling i udbud
12:40 - 13:10
Udbud af behandling af plastaffald samt mad-og drikkekartoner

Udbuddet vedrører behandling af plastaffald med mad- og drikkekartoner fra Københavns Kommune, ARC, Vestforbrænding og ARGO. Ønsket er at den størst mulige andel af affaldet går til genanvendelse, samt at affaldets vej fra ordregivers afhentningssted til genanvendelsesanlægget dokumenteres.

Malene Møhl, Københavns Kommune

13:10 - 13:30
Samarbejde mellem kommuner, affaldsselskaber og det udvidede producentansvar på emballage om udbud

Vestforbrænding, ARGO, AFLD og Dansk Affaldsforening som deltager i samarbejdet, men flere både selskaber og kommuner vil blive inviteret.

Niels Bukholt, ARI

13:30 - 14:00
Udbud af behandling af plastaffald

En betydelig del af den husstandsindsamlede plast forventes anvendt til produktion af nye affaldsbeholdere.

Tenna Storgaard, Randers Kommune

Kaffepause
14:00 - 14:20
Kaffepause
Sorteringsanlæg og genanvendelse af plastaffald & mad- og drikkekartoner
14:20 - 14:45
Gode råd og erfaringer fra Solum

Morten Strandlod, Solum Roskilde A/S

14:45 - 15:10
Behandling af mad- og drikkekartoner

Michael Brandl, EXTR:ACT (oplægget holdes på engelsk)

Udveksling af erfaringer mellem deltagerne
15:10 - 15:30
Udveksling af erfaringer mellem deltagerne

Vi drøfter hvilke spørgsmål og udfordringer, der kan være ved udbud om behandling af plastaffald og/eller mad- og drikkekartoner. Deltagerne inviteres til at byde ind med deres erfaringer og udfordringer.

Afslutning
15:30 - 15:30
Afslutning og tak for i dag

Relaterede arrangementer