Vesterbrogade 149, Bygning 8, 4. sal
1620 København V
Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.
Den reviderede Transportforordning - nye krav og hjælp på vej
Der indføres blandt andet et forbud mod eksport af plastaffald til ikke-OECD-lande og strengere betingelser for eksport af plastaffald til OECD-lande.
Der oprettes et centralt elektronisk knudepunkt, som skal anvendes til udveksling af oplysninger og data om affaldsoverførsler i EU, og der etableres en særlig håndhævelsesgruppe, som skal forbedre samarbejdet mellem EU-landene for at forhindre og opdage ulovlige forsendelser.
Miljøstyrelsen fremlægger de nye regler på seminaret, og vi hører to aktørers forventninger til de nye regler.
Seminaret vil, udover en generel gennemgang, have særligt fokus på de fremtidige regler for eksport af plastaffald, hvor der er flere stramninger og flere krav om dokumentation på vej. Vi skal også høre om de nye internationale forhandlinger om fremtidige krav ved eksport af elektronikaffald.
Endelig skal vi høre om de hidtidige danske erfaringer med kontrol og tilsyn med affaldstransporter. Det skal ses i lyset af den kommende EU-håndhævelsesgruppe, som skal styrke kontrolindsatsen mod illegale transporter, og som også skal anvende de beskrevne krav ved kontrol og inspektion af affaldseksport, der kan være skjult som eksport af brugte varer til genbrug.
Forordningens bestemmelser må forventes at gælde fra sommeren 2026, idet de fleste bestemmelser i forordningen vil gælde 2 år efter, at forordningen er trådt i kraft. Aftaleteksten mangler formel godkendelsse af Europa-Parlamentet og Ministerrådet, hvilket forventes at finde sted i løbet af første halvår 2024.
Kompromisteksten til forordningen jf. den foreløbige aftale kan ses her og Bilagene til kompromisteksten kan ses her (ingen dansk oversættelse findes endnu). Se (ny) indholdsfortegnelse for kompromisteksten med bilag her.
Mere om den nye forordning
- Fremover vil næsten alle transportanmeldelser og -dokumenter blive digitale, og der vil blive oprettet et centralt ”knudepunkt” til dette formål. Også transport af grønlistet affald skal anmeldes fremover, inden transporten påbegyndes.
- Hvis affald ønskes at blive eksporteret ud af EU, vil der fremover bl.a. være krav om, at behandlingsanlægget har været underkastet en uafhængig audit, som dokumenterer, at affaldet vil blive nyttiggjort på en miljømæssig forsvarlig måde.
- Eksport af ikke-farligt plastaffald (B3011) til ikke-OECD-lande vil generelt være forbudt. Teksten giver ikke-OECD-lande mulighed for (tidligst fem år efter forordningens ikrafttræden) at indsende en anmodning til Kommissionen om, at de er villige til at importere EU-plastaffald, hvis de opfylder strenge affaldshåndteringsstandarder. I tilfælde af et positivt resultat af vurderingen af en sådan anmodning, så vil Kommissionen vedtage en delegeret retsakt for at ophæve forbuddet for disse lande.
- Eksport af plastaffald til OECD-lande vil være underlagt strengere betingelser, herunder en forpligtelse til at anvende proceduren for forudgående skriftlig underretning og samtykke ("PIC"-meddelelsesproceduren).
Deltag i seminaret og bliv godt briefet om de kommende regler for eksport og import af affald. Der vil være god mulighed for at stille uddybende spørgsmål undervejs.
Program
Networking og sandwich
Velkomst og introduktion
Morten Carlsbæk og Annette Braunstein, Dakofa
Hvad er nyt i den reviderede Transportforordning, og hvilken betydning får det for affaldstransporter fra / til Danmark?
Helle Heidtmann Andersen og Mikkel Clausen, Miljøstyrelsen
Erfaringer og refleksioner på den nye Transportforordning
Adrian Terente, Combineering Group
Steen Hansen, Stena Recycling A/S
Kaffepause
De vigtigste udfordringer med den nuværende transportforordning og nyt om sammenspillet med udvalgte affaldsfraktioner, især om plastik og om nye Basel-forhandlinger om elektronikaffald.
Helle Heidtmann Andersen og Mikkel Clausen, Miljøstyrelsen
Erfaringer med kontrol og tilsyn med affaldstransporter.
Helle Heidtmann Andersen og Mikkel Clausen, Miljøstyrelsen