Vesterbrogade 149, bygning 8, 4. sal
1620 København V
Tilmelding er bindende fra og med 8 dage inden arrangementets afholdelse. DAKOFA forbeholder sig ret til at aflyse med samme varsel uden ansvar for eventuelle følgeomkostninger for de på dette tidspunkt tilmeldte.
Arbejdsmiljø ved indsamling og håndtering af husholdningsaffald
Arbejdstilsynet vil fortælle om erfaringerne fra deres tilsynsindsats over for de virksomheder, der indsamler husholdningsaffald. Indsatsen havde fokus på sundhedsskadelige mikroorganismer, ergonomi og forebyggelse af ulykker (se evt her). De orienterer også mere bredt om deres vejledninger på området.
Herudover skal vi høre såvel en kommunes som en renovatørs opfattelse af arbejdsmiljøkravene ved indsamling af husholdningsaffald. Fungerer samspillet? Er forebyggelses- og indsatsniveauet tilfredsstillende? Hvordan kan udbudsmaterialet være med til at forebygge evt. arbejdsmiljøproblemer?
Endelig får vi et indblik i viden og forskning indenfor arbejdsmiljøet ved affaldshåndtering, og vi skal høre om de igangværende undersøgelser af arbejdsmiljøet hos danske virksomheder, som håndterer det indsamlede husholdningsaffald.
Så deltag - og bliv langt klogere på de aktuelle knaster og sløjfer i forhold til indsamling og håndtering af husholdningsaffald.
Program
Frokost-sandwich
Indledning
v. Morten Carlsbæk og Ole Morten Petersen, DAKOFA
Hvad ved vi om arbejdsmiljøet ved indsamling og behandling af affald, og hvor bærer forskningen os hen?
v. Anne Mette Madsen, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Tilsynsindsats med virksomheder, der indsamler husholdnings- og genanvendeligt affald
Vejledninger og erfaringerne fra kampagnen i 2022 om typiske udfordringer.
v. Rolf Hansen og Adam von Magius, Arbejdstilsynet
Spørgsmål
Pause
Fremtidens renovation og mennesket bag opgaven – affaldsviden og konflikthåndtering
Erfaringer fra et KL og 3F projekt i forhold til borgerdialog og inddragelse af skraldemændene
v. Kristoffer Ravnbøl, Naboskab
Hvordan arbejder vi med arbejdsmiljøforholdene hos renovationsmedarbejderne?
v. Erik Bohn Andreasen og Kasper V. K. Carstensen, Urbaser
Kommunale erfaringer med borger- og renovatørdialog ved arbejdsmiljø-udfordringer
Samarbejde, udbudsmaterialet og kontraktopfølgning er med til forebygge problemer
v. Karen Marie Frost, Herning Kommune
GENANVEND-projektet: Undersøgelser af det kemiske og biologiske arbejdsmiljø hos danske genanvendelsesvirksomheder
v. Karoline Kærgaard Hansen, Aarhus Universitetshospital