Hvad betyder skattepligten for selskaberne, og hvilke udfordringer er der? Hvordan kan det evt. medføre ændringer af anlægsfinansieringen efter selskabsgørelsen?
Konference: Nye rammer for affaldsforbrænding - hvad betyder selskabsgørelse, økonomisk adskillelse, armslængdeprincip, effektivisering og konkurrencevilkår?
Aftalepartierne er enige om, at der skal foretages en kontrolleret nedlukning af forbrændingskapaciteten i Danmark ved, at kapaciteten tilpasses de danske affaldsmængder. Det skal sikres, at det danske, forbrændingsegnede affald, der ikke kan genanvendes, så vidt muligt forbrændes i Danmark, således at alle kommuner og virksomheder kan komme af med deres forbrændingsegnede affald.
Aftalepartierne er desuden enige om, at affaldssektoren fremover skal leve op til anbefalingerne i Statens ejerskabspolitik. Der skal fastsættes et kapacitetsloft svarende til udviklingen i danske affaldsmængder, der forventes reduceret med 30 % i 2030 set i forhold til i dag. I dag har Danmark 23 forbrændingsanlæg, men i fremtiden menes der således at være behov for langt færre.
Derudover indføres økonomisk regulering og effektiviseringskrav samt et uafhængigt økonomisk tilsyn med sektoren i Forsyningstilsynet, som ud fra rammerne i den politiske aftale skal vurdere effektiviseringspotentialet i sektoren og sikre, at det realiseres til gavn for forbrugere og virksomheder.
Der skal være en klar og gennemsigtig organisatorisk ansvarsfordeling mellem kommunen og forbrændingsanlægget, der understøtter, at anlægget drives ud fra et armslængdeprincip, så ansvar for daglig drift er placeret hos bestyrelse og direktion i anlægget. Ligeledes skal der være klar og gennemsigtig adskillelse af kommunens og anlæggets økonomi, og forbrændingsanlæg skal således udskilles fra den kommunale forvaltning. Samtidigt skal anlæggene fremover selskabsbeskattes.
Aftalepartierne er enige om at afsætte en pulje på foreløbigt 200 mio.kr. til at kompensere kommunerne for ”strandede omkostninger” i forbindelse med kapacitetstilpasningen. Konferencen berører også, hvordan ændrede organisatoriske forhold kan have konsekvenser for import af forbrændingsegnet affald til de danske anlæg.
Deltag i konferencen og få et overblik over, hvordan de kommende juridiske og økonomiske rammer for affaldsforbrændingsanlæggene kan forventes at blive implementeret ud fra aftaleteksten og praksis.
Programmet for konferencen er udarbejdet i samarbejde med HORTEN Advokatpartnerselskab.
Der er som følge af corona-forholdsreglerne et begrænset antal pladser ved DAKOFAs fysiske arrangementer. Til gengæld er det nu også mulighed for at deltage i DAKOFAs konferencer online via Zoom/YouTube. Et link til konferencen vil blive fremsendt 1-3 hverdage inden konferencedagen til dem, der har indikeret, at de deltager online og ikke fysisk. Hvis du har behov for YouTube linket, så skriv det på i bemærkningsfeltet på tilmeldingen.
Program
Session 1: Den politiske aftale set med juridiske øjne
Session 2: Nye økonomiske rammer – erfaringer og forventninger
Økonomisk regulering og effektiviseringskrav skal håndhæves af Forsyningstilsynet. Hvad omfatter et økonomisk tilsyn normalt, hvilken udvikling er i gang, og hvordan kan affaldsforbrændingsanlæggene give input hertil?
Session 3: Debat og reaktioner
Konsekvenserne af den nye aftale for os, hvordan vi kan arbejde hen imod en ny organisering, og hvordan vi kan agere under ændrede økonomiske rammer.
v/ Niels Bukholt, ARI
v/ Nils Olsen, bestyrelsesformand, Høje Taastrup Fjernvarme A.m.b.a.