Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Ny undersøgelse: Affaldsbranchen er kritisk over for digital transformation

29. januar 2019
Ny undersøgelse: Affaldsbranchen er kritisk over for digital transformation
60 % giver sig selv en dumpekarakter for anvendelse af ny teknologi. Innovationsfremmende ledelse og engagerede medarbejdere skal sammen med forståelse af de digitale trends og udvikling i værdikæderne være med til at fremme anvendelsen af digitale løsninger til gavn for øget kundetilfredshed, forbedring af produktiviteten samt øget bæredygtighed.

Virksomheder i affaldsbranchen er meget kritiske over for deres egen digitale transformation. Det fremgår af AMCS' seneste markedsundersøgelse ‘Barometer for Digital Transformation 2018’. Især når det kommer til anvendelsen af nye teknologier såsom ruteoptimering, online kundeportaler og anvendelsen af Business Intelligence, mener aktører i affaldsbranchen, at de halter bagud. Og dette på trods af, at 64 % af deltagerne forventer at øge deres it-budget. 20 % forventer at øge budgettet med mere end 5 %. Benchmarkundersøgelsen blev foretaget i 2018 med virksomheder fra Europa og USA.

Digital innovation er afgørende for succes i fremtiden
Over 80 % af deltagerne – hvad enten det er kommunerne eller kommercielle affaldsvirksomheder – mener, at digital innovation er afgørende for organisationens fremgang. Øget kundetilfredshed (73 %) og forbedring af produktiviteten (72 %) står øverst på listen over prioriteter. Deruover nævner mere end halvdelen (52 %) også forbedring af deres bæredygtighed. Ifølge undersøgelsen var den største anledning til bekymringer processerne: både harmonisering og digitalisering af virksomhedsprocesserne. I den forbindelse er forældede it-systemer, papiradministration og modvilje mod forandring typiske hindringer.

Succesfaktorer for digital transformation i affaldsbranchen
“Det fremgår af undersøgelsen, at fem aspekter er vigtige for at være succesfuld i den digitale transformation”
, siger Mark Abbas, Chief Marketing Officer hos AMCS. “Bortset fra engagerede medarbejdere og et ledelsesteam, som giver folk muligheden for innovation, er det også afgørende med en dybdegående forståelse af de digitale trends og udviklinger i værdikæden. Derudover kommer det også an på, om den nye teknologi anvendes korrekt og smart i organisationen, samt at beslutninger tages på grund af (pålidelige) data”.

De vigtigste resultater fra benchmarkinganalysen

1. Digital transformation kræver lederskab i forandringsledelse

Det fremgår tydeligt af undersøgelsen, at ledere i affaldsbranchen er bevidste om hvor vigtige de 'bløde' faktorer som fx lederskab og engagerede medarbejdere er.

2. Den digitale del af transformationen er den største udfordring

'Hårdere' faktorer, der stimulerer transformationen som fx ‘Business Intelligence / datavidenskab’ og ‘anvendelse af ny teknologi’, har vist sig at være endnu større udfordringer. 60 % af respondenterne gav sig selv en dumpekarakter, når det handler om at anvende nye teknologier. Karaktererne for erhvervsinformation var lidt bedre, men næsten halvdelen (45 %) giver stadig sig selv en dårlig karakter.

3.Forældede systemer udgør den største udfordring for en succesfuld digital transformation

54 % af respondenterne betragter stadig forældede applikationer og systemer, som en næsten uoverstigelig barriere for implementeringen af den digitale transformation.


Hvad gør markedslederne anderledes?

Ifølge Mark Abbas træder en meget interessant gruppe af markedsledere frem i benchmarkinganalysen. “Denne gruppe angriber den digitale transformation på en helt anderledes måde og har andre prioriteter end resten. De arbejder for det meste papirløst, har digitaliseret faktureringssystemerne og har selvbetjenings-webportaler til kunderne. Der er også større sandsynlighed for at de allerede anvender andre digitale teknikker: RFID, GPS-overvågning, ruteoptimering og tablets”.

Om undersøgelsen
I følge rapporten fra AMCS er samarbejde og forenkling af værdikæden af afgørende betydning for fremgang og værdiskabelse. Den cirkulære økonomi anses ikke som en udgiftspost, men et vækstpotentiale. Teknologi, informations- og kommunikationsteknologi og big data spiller alle en vigtig rolle i de nye standarder for bæredygtighed. Med ‘Barometeret for Digital Transformation 2018’ har AMCS således undersøgt, hvilke prioriteter der står på ledelsens dagsordenen hos en del af kommunerne og de kommercielle affaldsindsamlingsvirksomheder i Europa og USA. Besvarelserne inkluderede et betydeligt antal af virksomheder med mere end 250 ansatte. Over halvdelen af deltagerne har mere end 50 køretøjer til at håndtere deres affaldsindsamling.

Der er udgivet en omfattende rapport om undersøgelsen, som kan rekvireres omkostningsfrit (naturligvis i digital version!) ved at trykke hér.

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.