Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer

Nyhed: Modeindustrien vil øge indsamling og videresalg af brugte tekstiler

13. juli 2018
Modeindustrien vil øge indsamling og videresalg af brugte tekstiler

Ét år efter det globale Circular Fashion System Commitment Programme blev introduceret gør modebranchen status.

I maj 2017 lancerede Global Fashion Agenda en global commitment, som skal guide modebranchen i en mere cirkulær retning. Commitmenten er frivillig, men brands, der har valgt at underskrive den, har forpligtet sig til at arbejde med et eller flere af følgende fire mål:

  1. At have implementeret en cirkulær designstrategi
  2. At øge indsamlingen af brugte effekter
  3. At øge salget af brugte effekter
  4. At øge anvendelse af genanvendte fibre

I en ny statusrapport kan man nu konstatere, at 94 underskrivere har sat i alt 206 forskellige mål for 2020. De 94 brands repræsenterer til sammen ca. 12,5% af den samlede globale modeindustri og tæller bl.a. også en række danske og skandinaviske brands. Brands har selv kunnet vælge hvilke(t) af de fire ovenstående mål, som de vil arbejde videre med og også, hvordan de vil konkretisere dem.

Modebranchen ønsker at øge samarbejde med øvrige aktører
50 af de 206 mål handler om at øge indsamlingen af brugte tekstiler, mens 25 handler om at videresælge det brugte materiale. Nogle af aktørerne har allerede individuelle indsamlingssystemer, og har sat mål om at udvide dem. Andre er endnu ikke i gang, men ønsker at komme det enten ved selv at indsamle de brugte tekstiler eller ved at engagere sig i kommunikation til forbrugere omkring vigtigheden af at aflevere det brugte tekstil til en passende indsamlingsordning. En del af aktørerne har fremhævet den lokale lovgivning som en udfordring i forhold til at kunne engagere sig i indsamlingen mens andre efterspørger et bedre samarbejde mellem dem selv, de lokale myndigheder og etablerede indsamlere.

I forhold til at øge videresalget af egne brugte produkter, er det kun ganske få brands, som på nuværende tidspunkt er i gang. Erfaringerne med at videresælge sit eget brand er imidlertid på nuværende tidspunkt ganske positive, og de aktører, som gennem det seneste år har arbejdet med at gøre deres løsninger mere tilgængelige for forbrugerne, har oplevet et boost i interesse og salg. Logistikken omkring transport, sortering, lagring, klargøring og reparation anses imidlertid for en væsentlig barriere og derfor arbejder andre aktører på at igangsætte samarbejder med de etablerede indsamlere og genbrugsbutikker.

Flest mål er sat i forhold til implementeringen af en cirkulær designstrategi, men ifølge branchen selv er cirkulært design stadig svært, bl.a. pga. manglende uddannelse inden for området samt gode erfaringer med konkrete værktøjer og metoder, der kan deles og skaleres aktørerne imellem. Samtidig understreger mange brands, at en af de helt store, hvis ikke den største, barriere for en mere cirkulær modebranche er tilgængeligheden af kommercielt gangbare genanvendelsesløsninger, som kan sætte fibrene i cirkulation.

Toolbox til efteråret
Som en del af commitment-programmet vil Global Fashion Agenda også udarbejde af en såkaldt ”toolbox”, som bl.a. skal indeholde gode råd fra indsamlere, genanvendere og forskere ift., hvordan brands bedst muligt kan nå deres mål, herunder en mere konkret guide til, hvordan man bedst indsamler, genbruger, genanvender og designer til cirkulære systemer.

 

Du kan finde statusrapporten her og læse mere om selve commitment’en her.

Læs mere i vidensbanken

Cirkulær økonomiTekstiler
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.