Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Kommuner må ikke indsamle organisk affald fra virksomheder efter 31. december 2015
I henhold til Affaldsbekendtgørelsens § 41 har kommuner indtil den 1. januar 2016 haft mulighed for at indsamle organisk affald fra virksomheder, hvis det fremgår af kommunens regulativ for husholdningsaffald, at organisk affald skal udsorteres og der er etableret en selvstændig indsamlingsordning for det. Det er denne mulighed der nu udløber.
Miljøstyrelsen har ellers i høringsnotat til affaldshåndtering 2013-2018 skrevet, at det var planen, at affaldsbekendtgørelsen skulle revideres, så kommunerne fortsat kunne tilbyde virksomheder i ejendomme med blandet bolig og erhverv at indsamle organisk affald efter 1. januar 2016. Dette er ikke sket, da man venter på evalueringen af organisering af affaldssektoren samt, at markedet for organisk affald udvikler sig hastigt.
Energistyrelsen fastslår i meddelelsen, at der heller ikke er hjemmel i affaldsbekendtgørelsens § 42 til at tilbyde virksomheder i ejendomme med blandet bolig og erhverv at benytte en kommunal ordning for organisk affald. § 42 giver udelukkende mulighed for at tilbyde erhverv i blandede ejendomme indsamlingsordninger for det tørre kildesorterede genanvendelige affald dvs. f.eks. papir/pap, metal, glas, plast. Det organiske affald er udelukkende omfattet af § 41.
I Energistyrelsens meddelelse findes endvidere en liste over de 19 kommuner som styrelsen har kendskab til, har indsamlingsordninger for kildesorteret organisk affald.
Se Energistyrelsens meddelelse her