Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Hvordan kommunikeres affaldssortering til sommerhusbrugere? Første fase afrapporteret

25. januar 2016
Hvordan kommunikeres affaldssortering til sommerhusbrugere? Første fase afrapporteret
Første fase af kommunepuljeprojektet ”Effektiv kommunikation - om affaldshåndtering - i sommerhusområder” er nu afrapporteret. Formålet med fase 1 rapporten ”Kortlægning af sommerhusområder i Danmark – med særligt henblik på affaldshåndtering” er etablere et data- og videngrundlag for efterfølgende at kunne udvikle målrettede kommunikative redskaber om affaldshåndtering til brugere af sommerhuse.

De sommerhusområder, hvor der er den største udlejningsandel dvs. den del af sommerhusene, som udlejes en del af året, er størst på Bornholm, Sydjylland, Vestjylland og Nordjylland. Størst set alle sommerhusene er på danske hænder og ca. 82 % af dem bruges af ejerne (og deres venner). Det betyder, at de resterende ca. 18 % bruges af turister og ejerne selv.

De turister, der typisk lejer et dansk sommerhus er for 63 % vedkommende tyskere. Herefter er de skandinaver (32%), en smule hollændere (2%) og 3 % øvrige nationaliteter (polakker, schweizere, østriger mv.).

Kigges der på gennemsnitsalderen på lejere og ejere er de der lejer et sommerhus noget yngre (46 år) end de der ejer (63 år). Det betyder også, at en stor andel af de yngre lejere typisk har børn med i sommerhuset.  

Ud over ejere og lejere af sommerhuse spiller udlejningsbureauer en vigtig rolle, når der skal kommunikeres til sommerhuslejerne om affaldssortering. Andre vigtige aktører er selvfølgelig kommunerne og affaldsselskaberne.

I forbindelse med affaldssortering i sommerhusområder er det relevant at se på ejer og lejers erfaringer og forventninger (Er de vant til at sortere derhjemme?). Dette er blevet undersøgt gennem en interviewundersøgelse. Her viser det sig at ejerne er bruger genbrugsstationerne langt hyppigere end lejerne (alle ejere ved hvor den ligger mod kun 39 % af lejerne). For lejerne betyder oplevelserne af kommunen eller landsdelen mest, når de er i sommerhus i Danmark og de har et større ønske om hyppigere tømningsfrekvenser end ejerne.

Information om affaldshåndtering hentes primært på internettet, når der er tale om ejerne og mange udtrykker ønske om at blive informeret gennem sms-beskeder. Generelt føler ejerne sig godt informeret. Dette gør sig ikke i samme udstrækning gældende for lejere (primært tyskere). Mange kommuner har informationsfoldere på dansk, tysk og engelsk, men undersøgelsen viser, at lejerne ikke i tilstrækkeligt omfang har modtager folderne om affald via udlejningsbureauet i forbindelse med indflytning i det lejede sommerhus.

Projektet om kommunikation i sommerhusområder søger at dække et behov om mere viden, udvikling og test af kommunikationsredskaber mv., som særligt sommerhuskommunerne kan have gavn af. Kommuner med mange sommerhuse har særlige udfordringer i forhold til at indsamle affald til genanvendelse bl.a. på grund af forskellige brugere, sæsonvariationer i affaldsmængden, variationer i affaldssammensætningen, behov for varierende tømningsfrekvenser, og udlejningsbureauer, som selv tømmer affaldsbeholdere ved skiftedage mv.

Find rapporten ”Kortlægning af sommerhusområder i Danmark – med særligt henblik på affaldshåndtering” her

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.