Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Hvad er et cirkulært produkt når det kommer til beklædning?

19. november 2021
Hvad er et cirkulært produkt når det kommer til beklædning?
Det giver H&M deres svar på i en ny designguide, hvor de har udviklet en fire-trins proces, der guider produktteams for at træffe bedre designbeslutninger og skabe mere cirkulære produkter.

Trin 1: starter med forbrugerne, da tøj aldrig bliver bæredygtigt, hvis det ligger ubrugt og glemt i bunden af ​​et klædeskab, eller endnu værre, kasseres efter et par ganges forbrug. Det er derfor vigtigt at forstå, hvad det er forbrugerne faktisk efterspørger. På den måde optimeres bestillingsledet og overskydende lagerbeholdning minimeres. Det fremhæves herunder, at det er vigtigt at fastholde fokus på forbrugernes behov gennem hele udviklingsprocessen.

Trin 2: er at definere formålet med produktet: Vil det blive solgt eller udbudt til udlejning? Er det denne sæsons festkjole, en klassisk trenchcoat eller en basic T-shirt? Vil den blive brugt hver dag, en gang om måneden eller et par gange om året? For at kunne besvare disse spørgsmål er der udviklet et guidende værktøj, der kan bruges i designfasen.

Der skelnes mellem tre produktkategorier:

  • Light: Produkter, der falder ind i denne ”light” kategori har en tendens til at blive brugt mindre eller være en del af en kortere trend og kan være underlagt langt mindre fysisk slid.
  • Mid: De fleste produkter falder ind under denne kategori i forhold til, hvor ofte de anvendes og hvor længe vi de beholdes.
  • Extensive: Denne ”extensive” kategori kan være produkter, der bruges oftere eller er del af en langsigt trend, og kan være underlagt langt mere fysisk slid.

Trin 3: er at vælge de rette materialer. Her fremhæves det, at det vigtigt at man grundigt overvejer, hvad der udelades, samt hvad der skal indgå. Der refereres til tre vigtige påvirkningsområder, der bør overvejes. Disse relaterer sig til de tre dele af Ellen MacArthur Foundations definition for mere cirkulære produkter:

  • Materialerne miljømæssige fodaftryk (produceret af sikre, genanvendte eller fornybare ressourcer)
  • Materialernes holdbarhed – er de egnet til at blive brugt mere og længere?
  • Materialernes genanvendelighed

Når der vælges materialer, skal der skeles til, om man designer et light-, mid- eller extensive-produkt. Under dette afsnit er der indsat et link til H&M’s benchmark for materialekategorier, som giver mulighed for at sammenligne de miljømæssige aftryk fra ​​forskellige typer materialer inden for samme familie. Hver familie af materialer er opdelt i fire forskellige kategorier. Dem i gruppe A, som er H&Ms foretrukne materialer, mens materialer i gruppe D inkluderer konventionelle jomfruelige materialer.

Trin 4: dækker over valg af design-strategi og her arbejder H&M med seks forskellige strategier:

  • Design til fysisk holdbarhed
  • Design til ikke-fysisk holdbarhed
  • Design til øget brug
  • Design til reparation
  • Design til at undgå spild
  • Design til genbrug

I selve guiden gennemgås de seks forskellige strategier, og der opstilles en række eksempler fra H&M’s egne produkter og mærker.  

Baggrundsmateriale

Her finder du H&M’s designguide

Her finder du H&M’s benchmark for materialekategorier

Læs mere i vidensbanken

Cirkulær økonomiTekstiler
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.