Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Høring: Ny PRTR bekendtgørelse - frist 2. september
I en årrække har visse danske virksomheder været forpligtede til at indberette miljødata for deres virksomheder til Miljøstyrelsen i form af de såkaldte grønne regnskaber. Disse virksomheder fremgår af bilag 1 til bekendtgørelse nr. 210 af 3. marts 2010 om visse virksomheders afgivelse af miljøoplysninger.
I 2006 udstedte EU en forordning (PRTR-forordningen1) om indberetning af udledninger af forurenende stoffer over visse tærskelværdier til en fælles europæisk database (E-PRTR). Virksomheder, som skal indberette PRTR-data, fremgår af PRTR-forordningen. I 2010 blev bekendtgørelsen om grønne regnskaber og PRTR-bekendtgørelsen skrevet sammen i én bekendtgørelse.
Der er ca. 300 virksomheder fordelt på ca. 450 enheder, som i dag indberetter grønne regnskaber. Ca. 260 af disse indberetninger indeholder samtidigt PRTR data, som Miljøstyrelsen sender videre til EU's register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (PRTR-register).
Indsendelsen af PRTR-data til Miljøstyrelsen forventes som hidtil i praksis at foregå ved, at virksomheden afslutter PRTR-indberetningen i det indberetningssystem, der vil blive stillet til rådighed. Herefter vil virksomhedens PRTR-indberetning inklusiv myndighedens udtalelse samt eventuelle kommentar fra virksomheden automatisk blive sendt til Miljøstyrelsen.
Det er virksomhedens tilsynsmyndighed, der kvalitetsvurderer udkast til PRTR indberetning. Den myndighed, der har godkendelsesforpligtelsen over for virksomheden efter § 5, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 669 af 18. juni 2014 om godkendelse af listevirksomhed, har tilsynsforpligtelsen efter PRTR bekendtgørelsen.
Miljøstyrelsens høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse kan findes på høringsportalen her
Bemærkninger sendes til Miljøstyrelsen senest onsdag den 2. september 2015
EU's PRTR forordning kan findes her