Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Forslag til små puf, når nye affaldsordninger indføres

15. oktober 2015
Mange gode ideer og råd fra et projekt hos Lyngby-Taarbæk Forsyning om borgernes adfærd, når de sorterer affald. Resultaterne skal anvendes ved indførelse af en udvidet kildesorteringsordning i 2016.

Lyngby‐Taarbæk Forsyning ønskede at kortlægge mulighederne for at tilskynde borgerne til at sortere affaldet korrekt, når de fra 2016 skal til at sortere i flere fraktioner. Det var ønsket at gøre udrulningen af den nye ordning så nem som mulig for borgerne, og at forberede forsyningen til god opfølgning på eventuelle problemer. Nudging blev valgt som indgangsvinkel til at påvirke borgernes adfærd, fordi undersøgelser generelt konkluderer, at danskerne går ind for affaldssortering ‒ de skal bare have et lille puf for rent faktisk at gøre det i praksis.

Virksomheden The Nudging Company har i projektet gennemført et litteraturstudie, borgerundersøgelser med affaldsfotos osv. samt afsluttede med at opstille forslag til små puf.

Litteraturstudiet viste at:

• Danskerne vil gerne sortere deres affald, hvis det er nemt
• Der skal være sammenhæng mellem de indendørs og udendørs systemer til sortering
• Der mangler instruktioner i sorteringsøjeblikket
• Værdien af sorteringen er svær at gennemskue
• Kompleksiteten omkring affaldssortering er stor

Borgerundersøgelsen resulterede i formulering af konkrete udfordringer (og især for nogle "typer" affald), som folk oplever, når de skal sortere de fire affaldsfraktioner papir, glas, plast og metal. Der var udfordringer mht.: Emballage med madrester, Sammensat emballage, Pap og karton, Plastfraktionen er svær at forstå, Ad hoc-systemer til sortering samt Særlige situationer, hvor der opstår affald.

Ud fra de gennemførte undersøgelser blev der opstillet følgende nudging-principper for affaldssortering:

  • Giv borgeren feedback på sin adfærd, de har brug for vejledning i gerningsøjeblikket.
  • Fortæl, hvor godt andre gør det. Vi er tiltrukket af at følge normen.
  • Fortæl borgerne, hvad der er på spil ‒ ikke kun hvad der er at vinde. Vi hader at tabe.
  • Vis, hvordan borgerne faktisk allerede er i gang. Når vi føler, at vi allerede er i gang med noget, er det lettere for os at gøre endnu mere.
  • Gør det så let og enkelt som muligt. Vi vælger tit den lette løsning, bare fordi den er let.
  • Timing betyder (næsten) alt. Undersøg, hvornår borgerne er mest motiverede for at sortere mere.

Konkret gav det en række forslag til små puf, herunder blandt andet:

  • Feedback på regninger og anden information (Hvordan de klarer sig i forhold til …. Ros og anerkendelse for deres indsats. Bittesmå, handlingsorienterede råd og reminders).
  • Feedback fra renovatørerne på affaldsbeholderne (Guidende sedler, der hjælper der, hvor sorteringen kan blive bedre. Smileyordninger).
  • Find forbilleder hos nabokommuner, arbejdspladser, skoler osv., som borgerne kan identificere sig med og kommuniker deres succes med affaldssortering.
  • Fokuser på tabet ved dårlig sortering fx gennem sedler til hoveddøren eller affaldsbeholderen (Du mister det lave affaldsgebyr, mister at få hentet dit affald flere gange eller mister ressourcer til nye produkter).
  • Vis folk, at de allerede er i gang, fx pant fra returflasker og papir til kuberne, og nu skal lidt videre.
  • Personlig dør-til-dør besøg med information om sortering, hjælp og opmuntring.
  • Information som ”Vi udvider vores service og kommer nu hjem til dig og henter glas og papir. Vi vil også meget gerne tage dit metal og plast med” - kan være på affaldsbeholdere hos borgeren og på kuber i byrummet.
  • Præsentation af enkle, handlingsorienterede råd – fokus på én, væsentlig problematik ad gangen.
  • Udlever skraldespande eller -poser til borgerne, som matcher de udendørs fraktioner.
  • Tænk i timing – information til køkkenet, genbrugspladsen, flaskecontainerne, tilflytning. 

Rapporten "Implementering af ny affaldsordning" fra Lyngby-Taarbæk Forsyning (2015) kan findes her

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.