Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Første skridt på vej mod et nyt eksporteventyr er taget

06. oktober 2016
Første skridt på vej mod et nyt eksporteventyr er taget
Aktører fra den danske affalds- og ressourcesektor mødtes til en åben dialog om, hvordan sektoren i fællesskab kan arbejde videre mod et nyt dansk eksporteventyr. Anledningen var en kick-off-konference afholdt af DAKOFA for Miljøstyrelsen, som netop har igangsat et projekt om øget eksportsamarbejde i sektoren.

Konferencen blev indledt af vicedirektør i Miljøstyrelsen, Claus Torp, som kunne fortælle, at en række aktører, Miljøstyrelsen inklusive, oplever en stigende udenlandsk interesse for de danske affaldsløsninger. Udenlandske delegationer er generelt meget optagede af at se de danske løsninger demonstreret i praksis, men det er i øjeblikket svært at finde de gode eksempler, som skal vises frem. Vi skal derfor blive langt bedre til at vise, hvad det er, de danske løsninger kan – både hver især, men også i fællesskab.

I løbet af dagen blev der præsenteret en række konkrete eksempler på, hvordan forskellige danske løsninger har fået nyt liv i udlandet samt, hvilke erfaringer det har givet. Bl.a. kunne deltagerne lære, at salg af danske løsninger ofte er tæt forbundet med hvilke rammevilkår, der er på eksportmarkedet, at succes som oftest vil kræve betydelige investeringer, en helhjertet indsats og dedikerede partnere på eksportmarkedet samt, at der er brug for dedikerede OP-samarbejder for at kunne sælge de danske løsninger på en troværdig måde.

Nye netværk i DAKOFA
Om eftermiddagen var der mulighed for at byde ind med gode idéer til, hvordan vi i fællesskab kommer videre. I den fælles opsamling fra denne dialog blev der først og fremmest argumenteret for, at der er brug for at skabe faciliterende netværk for de aktører, som på forskellig vis har interesse i eksport.

Netværkene er vigtige, hvis danske virksomheder skal blive bedre til at hjælpe hinanden ud på det internationale marked, men de vil også være vigtige i forhold til videndeling og erfaringsudveksling. Endelig vil de skabe mulighed for at danne fælles messegrupper eller deciderede strategiske salgsalliancer, som vil kunne markedsføre sig i fællesskab på eksportmarkederne. En sådan alliance vil kræve tillid mellem aktørerne og en accept af, at man i fællesskab arbejder både for egen og andres vinding.

Der var imidlertid også enighed om, at den fortsatte indsats i visse sammenhænge vil være nødt til at være opdelt, hvis aktiviteterne skal være relevante for alle aktører. Den danske affalds- og ressourcesektor er relativt fragmenteret, så selvom at der skal være et rum for, at alle aktører skal kunne mødes og lære hinanden bedre at kende, vil det altså også være nødvendigt at gennemføre visse aktiviteter for dele af sektoren. En mulighed er eksempelvis at oprette netværksgrupper omkring specifikke eksportmarkeder.

Udover at facilitere projektet for Miljøstyrelsen har DAKOFA valgt at lægge egne kræfter ind i projektet. Det sker dels via en kortlægning af sektoren og dels ved at oprette et eller flere eksportnetværk inden for sektoren. Denne nye indsats har rod i foreningens netop vedtagne organisationsstrategi for 2017-2021, hvor DAKOFA i højere grad vil bidrage til at markedsføre affalds-og ressourcesektoren over for udlandet.

De lokale myndigheder som et vindue for omverdenen
Idet affaldsløsninger som oftest bliver indkøbt af offentlige aktører blev det også understreget, at netop de lokale myndigheder har en ganske afgørende rolle i forhold til at fremvise og blåstemple danske løsninger over for potentielle udenlandske købere. En fokuseret indsats på OP-samarbejder i forbindelse med eksportinitiativer kan derfor se ud til at blive afgørende, hvis indsatsen skal bære frugt.

Behov for en screening af eksportmarkederne
Udover at sektoren ønskede et eller flere netværk og derved øget videndeling internt var der ligeledes bred enighed om, at der er brug for, at der bliver lavet en indledende markedsscreening af eksportmarkederne. En sådan screening vil nemlig gøre det muligt for virksomhederne at indskrænke mulighederne og at lave en mere målrettet indsats fra start. Det er også muligt, at denne screening skal være målrettet særlige segmenter i sektoren.

Danmark som foregangsland?
Endelig var et budskab fra salen, at Danmark skal blive ved med at gå forrest. Hvis vi skal blive ved med at kunne sælge danske løsninger skal vi også have noget at vise til udenlandske delegationer, og det nytter derfor ikke noget, at vi er nødt til at invitere dem til Sverige eller Holland for at vise dem ”state-of-the-art” løsninger. De organisatoriske rammer skal altså afspejle, at vi vil blive ved med at satse på at være foregangsland, hvis eksporteventyret skal blive en langsigtet fortælling.

Yderligere information
Se slides fra alle præsentationerne på dagen her og læs mere om baggrunden for projektet her.

Du er også velkommen til at kontakte DAKOFAs Nikola Kiørboe (nk@dakofa.dk), hvis du ønsker yderligere information om, hvordan I som virksomhed, myndighed eller organisation kan deltage i arbejdet fremover.

 

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.