Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Farligt affald i den cirkulære økonomi
Farligt affald i CØ-pakken
DG Environment åbnede dagen med et overblik over den cirkulære økonomipakke. Et klart fokus på farligt affald har ikke haft første prioritet, da pakken blev udviklet. Dog menes farligt affald at være adresseret under indsatsområderne. DG Environment fremhævede, at man vil sikre fuld sporbarhed i håndteringen af farligt affald. Målet er at gode data skal være grundlaget for at sikre forsvarlig håndtering og disponering af farligt affald. Dette skal ske gennem bedre koordineret elektronisk registrering af farligt affald, og operatørerne af farligt affald er forpligtiget til at sikre sporbarhed. Derudover skal regler for biprodukter og End of Waste tydeliggøres.
Flere af dagens oplægsholdere og deltagere på mødet beklagede, at håndtering af farligt affald ikke var tydeligere reflekteret i CØ-pakken, og der var bred enighed om, at en effektiv håndtering af det farlige affald er forudsætningen for at sikre ”rene” sekundære ressourcer til produktion af nye og værdifulde produkter.
Troværdige data for farligt affald?
Konsulenthuset BIPRO har for DG Environment gennemført en undersøgelse af Medlemsstaternes håndtering af farligt affald, og baseret på kortlægning af praksis i de 28 medlemslande gives anbefalinger til forbedringer. Undersøgelsen viste først og fremmest, at der var forskellig på, hvordan affaldsrammedirektivets (2008/98/EC) krav til håndteringen af farligt affald er implementeret i de enkelte lande, og at der er store huller mellem indrapporterede mængder af genereret farligt affald og behandlet farligt affald. Gennemsnitlig på EU niveau kan der således ikke redegøres for behandling og disponering af omkring 30% af det farlige affald (variationen for de enkelte lande var mellem 0 – 99%). De væsentligste forklaringer på denne forskel var:
- Variationer mellem landene i forhold til krav til indrapportering af data,
- Manglende vejledning, helpdeskes, templates til brugen af regler for klassificering som farligt affald, især HP5, 10 og 14 gav problemer
- Farlighedskriterier er ikke harmoniseret
- Manglende registreringer eller koordinering i forhold til systemer for registrering af import/eksport
- Udfordringer med indsamling for visse affaldsstrømme, herunder bygge- og anlægsaffald og elektronikaffald
- Utilstrækkelig fokus på farligt affald i virksomhedernes miljøgodkendelser
- Forbud mod sammenblanding af affald er vanskeligt at kontrollere
Der er således stadig stor usikkerhed i forhold til troværdigheden af de data, der indrapporteres til Eurostat, for farligt affald. Denne konklusion blev understøttet af en analyse gennemført af European Environmental Agency.
Godt nyt er, at der findes gode eksempler på god praksis for håndtering af farligt affald i flere af medlemslandene. Disse eksempler er fremhævet i rapporten og omfatter praksis for klassificering, indsamling, mærkning, transport, sporbarhed, registrering osv.
Link til hele rapporten fra BIPRO samt faktaark om håndtering af farligt affald i hvert af de 28 medlemslande findes nederst i nyheden.
Rammen for styring af farligt affald
Flere af oplægsholderne mente, at siden direktivet for farligt affald (Directive 91/689/EEC) blev indarbejdet i affaldsrammedirektivet (2008/98/EC) har opmærksomheden omkring håndtering og disponering af farligt affald været udvisket. Med BREF-dokumenterne for affaldsbehandling og affaldsforbrænding, som pt. er under revision, åbnes der for bedre sporbarhed og kontrol med det farlige affald. Der var derfor flere oplægsholdere, der pegede på, at BAT-konklusionerne, som får bindende karakter, bør formuleres således at de sikre sporbarhed og dokumentation frem til slutdisponering af det farlige affald. Også PRTR-registeret blev nævnt som styringsredskab i forhold til at sikre god håndtering af farligt affald.
Efterspørgsel på fremadrettet indsats
Der kom på mødet en række ønsker frem til den fremadrettede indsats i forhold til at sikre forsvarlig håndtering af farligt affald. Disse ønsker omfattede blandt andet:
- Bedre redskaber til registrering af data for farligt affald (sporbarhed)
- Vejledninger omkring klassificering og harmonisering af blandt andet kriterier
- At kvantitative genanvendelsesmål suppleres med kvalitetskriterier (kvalitetsstandarder for sekundære ressourcer)
- Bedre system til at undgå fortynding af farligt affald
- Tydelig politisk kommunikation om at 100% ”closing the loop” ikke er realistisk i den nærmeste fremtid
- At sekundære materialer på sigt opfylder samme krav til kvalitet som primære ressourcer
Endelig blev det fremhævet at affaldssektoren i fremtiden spille en væsentlig rolle i forhold til dekontaminering af fremtidens ressourcer.
LINKS
Link til præsentationer på dagen vil blive lagt ind så snart præsentationerne er gjort tilgængelige
Link til CØ-pakken
ec.europa.eu/environment/circular-economy/index_en.htm
Link til affaldsrammedirektivet
eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/
Link til hele rapporten fra BIPRO samt faktaark for hvert af de 28 medlemslande om håndtering af farligt affald findes nederst i nyheden.
ec.europa.eu/environment/waste/studies/pdf/hazardous%20waste%20management/SR%203%20Final%20Report%20HW%20management_FIN%20REV%204.pdf
Se information om PRTR-registeret
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/miljoerapportering-og-groenne-regnskaber/pollutant-release-and-transfer-register-prtr/
Se information om BREF-dokumenter for affaldsbehandling
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/bat-bref/bref-partnerskaber/affaldsbehandling/
Se information om BREF-dokumentet for affaldsforbrænding
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/bat-bref/bref-partnerskaber/affaldsforbraending/