Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Farligt affald i den cirkulære økonomi

01. februar 2016
Farligt affald i den cirkulære økonomi
I sidste uge afholdt ISWAs arbejdsgruppe for farligt affald en workshop under titlen farligt affald i den cirkulære økonomi. Der var på mødet bred enighed om, at en væsentlig forudsætning for cirkulær økonomi er, at uønskede og farlige stoffer/materialer sorteres ud af materialestrømmene og håndteres forsvarligt. Cirkulær økonomi handler ikke kun om mængderne, der går til genanvendelse, men er i lige så høj grad baseret på elementer som kvalitet og økonomi. Der blev på mødet peget på, at der er behov for kvalitetsstandarder for sekundære materialer, således at man sikrer rene materialestrømme og styrer strømme af farligt affald til slutdisponering. Affalds-BREF noterne og PRTR-registret blev fremhævet som nyttige redskaber.

Farligt affald i CØ-pakken
DG Environment åbnede dagen med et overblik over den cirkulære økonomipakke. Et klart fokus på farligt affald har ikke haft første prioritet, da pakken blev udviklet. Dog menes farligt affald at være adresseret under indsatsområderne. DG Environment fremhævede, at man vil sikre fuld sporbarhed i håndteringen af farligt affald. Målet er at gode data skal være grundlaget for at sikre forsvarlig håndtering og disponering af farligt affald. Dette skal ske gennem bedre koordineret elektronisk registrering af farligt affald, og operatørerne af farligt affald er forpligtiget til at sikre sporbarhed. Derudover skal regler for biprodukter og End of Waste tydeliggøres.

Flere af dagens oplægsholdere og deltagere på mødet beklagede, at håndtering af farligt affald ikke var tydeligere reflekteret i CØ-pakken, og der var bred enighed om, at en effektiv håndtering af det farlige affald er forudsætningen for at sikre ”rene” sekundære ressourcer til produktion af nye og værdifulde produkter.

Troværdige data for farligt affald?
Konsulenthuset BIPRO har for DG Environment gennemført en undersøgelse af Medlemsstaternes håndtering af farligt affald, og baseret på kortlægning af praksis i de 28 medlemslande gives anbefalinger til forbedringer. Undersøgelsen viste først og fremmest, at der var forskellig på, hvordan affaldsrammedirektivets (2008/98/EC) krav til håndteringen af farligt affald er implementeret i de enkelte lande, og at der er store huller mellem indrapporterede mængder af genereret farligt affald og behandlet farligt affald. Gennemsnitlig på EU niveau kan der således ikke redegøres for behandling og disponering af omkring 30% af det farlige affald (variationen for de enkelte lande var mellem 0 – 99%). De væsentligste forklaringer på denne forskel var:

  • Variationer mellem landene i forhold til krav til indrapportering af data, 
  • Manglende vejledning, helpdeskes, templates til brugen af regler for klassificering som farligt affald, især HP5, 10 og 14 gav problemer 
  • Farlighedskriterier er ikke harmoniseret
  • Manglende registreringer eller koordinering i forhold til systemer for registrering af import/eksport
  • Udfordringer med indsamling for visse affaldsstrømme, herunder bygge- og anlægsaffald og elektronikaffald
  • Utilstrækkelig fokus på farligt affald i virksomhedernes miljøgodkendelser
  • Forbud mod sammenblanding af affald er vanskeligt at kontrollere


Der er således stadig stor usikkerhed i forhold til troværdigheden af de data, der indrapporteres til Eurostat,  for farligt affald. Denne konklusion blev understøttet af en analyse gennemført af European Environmental Agency.


Godt nyt er, at der findes gode eksempler på god praksis for håndtering af farligt affald i flere af medlemslandene. Disse eksempler er fremhævet i rapporten og omfatter praksis for klassificering, indsamling, mærkning, transport, sporbarhed, registrering osv. 

Link til hele rapporten fra BIPRO samt faktaark om håndtering af farligt affald i hvert af de 28 medlemslande findes nederst i nyheden.

Rammen for styring af farligt affald
Flere af oplægsholderne mente, at siden direktivet for farligt affald (Directive 91/689/EEC) blev indarbejdet i affaldsrammedirektivet (2008/98/EC) har opmærksomheden omkring håndtering og disponering af farligt affald været udvisket. Med BREF-dokumenterne for affaldsbehandling og affaldsforbrænding, som pt. er under revision, åbnes der for bedre sporbarhed og kontrol med det farlige affald. Der var derfor flere oplægsholdere, der pegede på, at BAT-konklusionerne, som får bindende karakter, bør formuleres således at de sikre sporbarhed og dokumentation frem til slutdisponering af det farlige affald. Også PRTR-registeret blev nævnt som styringsredskab i forhold til at sikre god håndtering af farligt affald.

Efterspørgsel på fremadrettet indsats
Der kom på mødet en række ønsker frem til den fremadrettede indsats i forhold til at sikre forsvarlig håndtering af farligt affald. Disse ønsker omfattede blandt andet:

  • Bedre redskaber til registrering af data for farligt affald (sporbarhed)
  • Vejledninger omkring klassificering og harmonisering af blandt andet kriterier
  • At kvantitative genanvendelsesmål suppleres med kvalitetskriterier (kvalitetsstandarder for sekundære ressourcer)
  • Bedre system til at undgå fortynding af farligt affald
  • Tydelig politisk kommunikation om at 100% ”closing the loop” ikke er realistisk i den nærmeste fremtid
  • At sekundære materialer på sigt opfylder samme krav til kvalitet som primære ressourcer


Endelig blev det fremhævet at affaldssektoren i fremtiden spille en væsentlig rolle i forhold til dekontaminering af fremtidens ressourcer.


LINKS

Link til præsentationer på dagen vil blive lagt ind så snart præsentationerne er gjort tilgængelige

Link til CØ-pakken
ec.europa.eu/environment/circular-economy/index_en.htm

Link til affaldsrammedirektivet
eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/

Link til hele rapporten fra BIPRO samt faktaark for hvert af de 28 medlemslande om håndtering af farligt affald findes nederst i nyheden.
ec.europa.eu/environment/waste/studies/pdf/hazardous%20waste%20management/SR%203%20Final%20Report%20HW%20management_FIN%20REV%204.pdf

Se information om PRTR-registeret
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/miljoerapportering-og-groenne-regnskaber/pollutant-release-and-transfer-register-prtr/

Se information om BREF-dokumenter for affaldsbehandling
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/bat-bref/bref-partnerskaber/affaldsbehandling/

Se information om BREF-dokumentet for affaldsforbrænding
mst.dk/virksomhed-myndighed/industri/bat-bref/bref-partnerskaber/affaldsforbraending/

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.