Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer

Nyhed: Er Danmark på vej mod en cirkulær fremtid?

15. marts 2018
Er Danmark på vej mod en cirkulær fremtid?

Dette var et af de spørgsmål, som fire særligt indbudte debattører skulle forsøge at svare på, på DAKOFAs seminar om fremtidens affalds- og ressourcesektor.

På dagen var bl.a. fremtidsforsker Jesper Bo Jensen indbudt til at komme med sit bud på, hvilke trends og tendenser der gør sig gældende, når vi kigger ind i krystalkuglen for den danske affalds- og ressourcesektor. Han kunne først og fremmest berette, at vi ikke skal være bange for at komme til at mangle affald foreløbig. I Danmark har affaldsproduktionen været støt stigende, og i grove træk kan man sige, at hver generation forbruger ca. den dobbelte mængde ift. den forrige. Selv om vi i øjeblikket ser en positiv ”genbrugstrend” må man ifølge fremtidsforskeren forvente, at dette kun varer midlertidigt. Vi har set de grønne bølger før, men de er, i hans optik, netop bølger, som altså kommer og går. Og selv, hvis vi en dag bliver ”færdige” med affaldet herhjemme, kan vi fortsat forvente, at der vil være masser af affald i resten af verden. Den globale middelklasse, og dermed også forbruget og affaldsmængderne, vokser i gennemsnit med 10% om året. Som aktør i den danske affalds- og ressourcesektor, kan man derfor føle sig nogenlunde sikker på job i lang tid fremover.

I forhold til kontakten til borgerne kunne fremtidsforskeren også berette, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige generationer forholder sig til både forbrug og affald. Skal man kommunikere et budskab om eksempelvis affaldssortering ud, er der derfor ifølge fremtidsforskeren også stor forskel på, hvem man henvender sig til og hvordan man formidler budskabet. Mens én generation består af bevidste og kyniske forbrugere og borgere, som skal have en let og praktisk løsning, hvis de overhovedet skal overveje at engagere sig i affaldshåndteringen, består en anden generation af borgere, der vokser op med affaldssortering som en selvfølge og som ikke engang stiller spørgsmålstegn ved klima- og ressourceproblematikker.  

Erhvervslivet tror på, og har brug for, den cirkulære fremtid
Ifølge Jonas Engberg, sustainability manager hos IKEA, er netop den fremtidige ressourceknaphed en forretningsmulighed, som han mener skal tages seriøst her og nu. I den forbindelse ser han begrebet cirkulær økonomi som en gave, idet det er en ny måde at italesætte miljøspørgsmål over for erhvervslivet med et sprog, som de forstår, og som samtidig binder forretningsudvikling og bæredygtighed uløseligt sammen. Hvis vi ønsker en cirkulær fremtid, skal vi altså tænke forretningsmæssigt klogt. IKEA vil nemlig ikke gå på kompromis med design og funktionalitet uanset hvor meget ”miljø”, der er i produkterne, ligesom det for den almindelige forbruger ikke nødvendigvis handler om miljø, men mindst lige så meget om økonomi og bekvemmelighed.

Faktisk er den cirkulære økonomi, navnlig de nye forretningsmodeller, allerede ganske virkelig for den store møbelproducent. Hver gang IKEA sælger to sofaer i Danmark, bliver der samtidig solgt en IKEA-sofa på brugtmarkedsportalen dba. Danske snedkerier tjener gode penge på at sætte specialdesignede fronter på IKEAs køkkenmoduler, virksomheder tjener stort på at sælge anderledes betræk til IKEAs sofaer og forbrugere deler i flæng såkaldte IKEA-hacks på nettet for at dele inspiration til, hvordan IKEA-møbler og moduler kan re-designes og genbruges på nye og alternative måder. Alt dette ser IKEA ikke som en trussel mod deres virksomhed, men snarere som en måde, hvorpå de bliver holdt ”på tæerne” og kan tænke i nye forretningsområder og potentialer. Hvis IKEA blot kan få en lille del af den store kage, som lige nu ligger uden for deres traditionelle forretningsområde, forventer de at kunne skabe øget kundeloyalitet og kundetilfredshed samtidig med, at de får bedre fat på deres ressourcer også efter, at de er blevet solgt (første gang).

Samarbejde er nøglen
IKEA vil dermed rigtig gerne indgå i et tættere samarbejde med deres kunder i forbindelse med både produkt- og forretningsudvikling, men også med både kommuner og andre virksomheder. IKEA ser i det hele taget samarbejde på kryds og tværs af traditionelle skel som afgørende for, at den cirkulære økonomi kan blomstre i fremtiden.

Dette var Hanne Juel, strategisk udvikler i Region Midtjylland, enig i. For hendes arbejde i regionen er målsætninger, rammer og faglighed yderst vigtigt, men vi er ifølge hende også nødt til at erkende, at der skal et paradigmeskifte og herunder nogle helt nye samarbejdsmodeller til, hvis vi skal lykkes med en cirkulær fremtid! At skabe ”de uventede møder”, dvs. møder mellem mennesker, der normalt ikke arbejder eller taler sammen, kan gå hen at få en afgørende betydning. Hvis man tager udgangspunkt i præmissen om, at den cirkulære fremtid består af et helt andet niveau af samarbejde på tværs af værdikæden og på tværs af aktører, så er de forskellige aktører først og fremmest nødt til at mødes og nødt til at lære hinanden at kende og samtidig også at lære at forstå hinandens prioriteter. Det bliver således, ifølge den strategiske udvikler, heller ikke de tekniske udfordringer, som bliver det primære fokus i fremtiden, men snarere de kulturelle forandringer, som vil være nøglen til at lykkes med den cirkulære økonomi.

Danmark skal tilbage i front
Den slags tanker og begreber kan være ganske ”fluffy” at arbejde med, og derfor er der ifølge Hanne Juel også hårdt brug for, at vi først og fremmest definerer, hvorfor vi gør som vi gør og dernæst, at vi deler og udveksler de gode (og mindre gode) oplevelser og erfaringer med hinanden. Dette naturligvis både på nationalt niveau, men også internationalt. Co-chair for Young Global Leaders' taskforce for cirkulær økonomi, Ida Auken, kunne imidlertid berette, at Danmark desværre halter gevaldigt bagud på dette punkt. I Danmark er vi faktisk allerede rigtig gode til at vække den cirkulære økonomi til live, men desværre er vi ikke ret gode til at dele det med resten af verden. Det betyder, at der ikke længere er nogen, som ser til Danmark, når man taler om cirkulær økonomi, hvilket især er ærgerligt for de danske virksomheder, som ellers har meget at tilbyde omverdenen i forhold til både viden og løsninger, som kan hjælpe den cirkulære økonomi på vej. Hvis dansk erhvervsliv skal have en global førerposition inden for cirkulær økonomi i 2030, sådan som Regeringens Advisory Board har anbefalet det, bliver vi altså nødt til at komme helt ud af startblokkene.

Du kan finde alle præsentationer fra dagen her

Læs mere i vidensbanken

Cirkulær økonomi
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.