Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Dansk CØ-strategi i 2018

14. november 2017
Dansk CØ-strategi i 2018
Regeringen vil fremlægge en strategi for cirkulær økonomi i 1. kvartal 2018. Dette fremgår af den nye erhvervs- og iværksætteraftale, som regeringen i sidste uge indgik med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Aftalen dækker over mere end 35 initiativer inden for en samlet ramme på ca. 0,7 mia. kr. i 2018 stigende til ca. 2,2 mia. kr. i 2025 - samlet afsættes 14,7 mia. kr. frem til 2025.

Ud af aftalens mange initiativer har bl.a. følgende initiativer relevans for affalds- og ressourceområdet:  

En national strategi Cirkulær økonomi
Strategien skal understøtte, at danske virksomheder har gode rammer for at anvende cirkulære produktionsmetoder. Af aftalen fremgår det, at dette vil ske blandt andet ved at følge op på anbefalingerne fra Advisory Board for Cirkulær Økonomi om at:

  • styrke SMV’ernes omstilling til CØ samt deres ressourceeffektivitet
  • skabe gode rammer og fjerne barrierer for virksomhedernes omstilling og udvikling af cirkulære forretningsmodeller
  • Indtænke cirkularitet, når det kommer til at designe, producere og forbruge nye og gamle produkter.

Regeringen vil fremlægge strategien i 1. kvartal 2018 og der afsættes en pulje på 20 mio. kr. årligt i 2018 og 2019 samt 10 mio. kr. i 2020 og 2021. Puljen vil blive udmøntet efter aftale med aftaleparterne. 


Afskaffelse af emballageafgiften
Det er aftalt at fjerne emballageafgiften på pantbelagte drikkevarer (øl og sodavand), da disse anses som administrative og økonomiske byrder for virksomheder, forbrugerne og for grænsehandlen med drikkevarer. Afgiften vil blive afskaffet den 1. juli 2019 - det skal dog sikres, at nedsættelserne af emballageafgiften er i overensstemmelse med EU-reglerne, før reglerne kan træde i kraft.

Baggrunden for den nuværende emballageafgift var bl.a., at afgiften som helhed skulle medvirke til at nedbringe affaldsmængderne og skabe incitament til at bruge mindre emballage. Afgiften havde til formål at skabe incitament til indsamling og genpåfyldning af brugte emballager ved at øge prisen på nyanskaffelse af emballage, og dermed gøre det mere rentabelt at indsamle og genpåfylde brugte emballager. Jo flere gange en emballage således blev indsamlet og genbrugt, desto mindre belastede afgiften produktets pris.

Afskaffelse af afgiften på PVC og ftalater
Det er aftalt at afgiften på PVC og samt på PVC-folier er afgift på regntøj, beskyttelsesdragter mv. skal fjernes, da det vurderes at disse ikke længere medfører nogen nævneværdig adfærdsregulerende effekt på sundhed eller miljø. Afgiften på PVC og ftalater og afgiften på PVC-folier afskaffes den 1. januar 2019.

Afgiften på PVC og ftalater, vedtaget i 1999, havde til formål at øge incitamentet til anvendelse af andre blødgørere end ftalater samt at reducere mængden af PVC, som blev forbrændt eller deponeret.

Lempelse af elvarmeafgiften
Aftaleparterne er enige om at lempe elvarmeafgiften, så det bliver billigere at være dansker og den grønne omstilling fremmes. Det fremgår af aftalen, at elvarmeafgiften er ca. dobbelt så høj som energiafgiften på fossile brændsler til rumvarme. Nedsættelse af elvarmeafgiften har til formål at øge tilskyndelsen til at anvende eldrevne varme- pumper mv. i fjernvarmeproduktionen såvel som i husholdninger og erhvervene. Endvidere forventes det at øge tilskyndelsen til at nyttiggøre overskudsvarme. Nedsættelse af elvarmeafgiften forventes dermed at fremme elektrificeringen i varmeforsyningen og styrke den grønne omstilling.

Ramme til deleøkonomiske initiativer
Aftaleparterne er enige om, at Danmark skal være i stand til at gribe deleøkonomiens muligheder som drivkraft for vækst og for bedre at udnytte ressourcerne. Der skal derfor være klare rammer for deleøkonomien, der understøtter velfungerende markeder, samtidig med at der betales skat i overensstemmelse med skattereglerne. Derfor er aftaleparterne også enige om, at det skal være nemt og attraktivt at indberette den korrekte skattepligtige indkomst, der følger af deleøkonomiske aktiviteter, i form af nye forenklede, skematiske bundfradrag. 

På den baggrund er aftaleparterne enige om at afsætte 125 mio. kr. årligt i 2018-21 og 120 mio. kr. årligt fra 2022 og frem til at styrke deleøkonomien. Som opfølgning på regeringens deleøkonomiske strategi vil regeringen indkalde til politiske forhandlinger om initiativer heri.

Højere skattefradrag for forskning og udvikling (FoU) 
Aftaleparterne er enige om at styrke virksomhedernes incitament til at foretage investeringer i FoU. Investeringer i FoU forventes at have en positiv afsmittende effekt på andre virksomheders produktivitet. Derfor hæves fradraget for private virksomheders udgifter til FoU fra de nuværende 100 pct. til 101,5 pct. i 2019, 103 pct. i 2020, 105 pct. i 2021-2022, 108 pct. i perioden 2023-2025 og 110 pct. fra 2026. 

Baggrundsmateriale:

Se her alle aftalepakken på erhvervs-og vækstministeriets hjemmeside

Læs her Skatteministeriets hjemmeside om emballageafgiften

Læs her i Skatteministeriets arkiv om PVC afgiften

 

 

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.