Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: At affald bliver til nye produkter kan få forbrugere til at sortere mere

27. maj 2019
At affald bliver til nye produkter kan få forbrugere til at sortere mere
Hvad bliver det til? En ny undersøgelse peger på, at et større fokus på transformationen fra udsorteret affald til nyt produkt i kommunikation og markedsføring, kan være med til at højne mængderne af udsorterede materialer, der kan gå til genanvendelse.

Ved at synliggøre i kommunikation og markedsføring, at de udsorterede mængder bliver til et nyt og konkret produkt, vil kampagnerne inspirere modtageren i en sådan grad, at de vil være mere tilbøjelige til at sortere deres affald fremadrettet, lyder det i undersøgelsen Knowing What It Makes: How Product Transformation Salience Increases Recycling.

Men det er ikke kun miljøorganisationer, som har noget at vinde. De private produktionsvirksomheder kan også drage nytte af at inddrage produkttransformation i markedsføringsmateriale.

Også potentiale, og ansvar, hos private virksomheder

Fokus på produkttransformation har nemlig indflydelse på modtagerens intention om at sortere mere, ligegyldigt om budskabet er udformet som en kommunikationskampagne for mere genbrug og genanvendelse, eller som en markedsføringskampagne for et konkret produkt, produceret af genanvendt materiale. Flere og flere private virksomheder er afhængige af genanvendte materialer og sekundære ressourcer i deres produktion, og har derfor en interesse i, og et ansvar for, at inkorporere dette i markedsføringsmateriale, for også at være med til at sikre et større marked for genanvendte materialer til ny produktion.

I undersøgelsen er der foretaget studier af hvilken indvirkning synliggørelse af produkttransformationen har på modtagerens intentionen om at sortere mere. To af disse studier har fokus på markedsføringspotentialet.

I et studie demonstreres det, hvordan en reklame for telefon-covers lavet af genanvendte plastik har indflydelse på modtagerens fremadrettede intention om at udsortere mere til genanvendelse. Det samme gør sig gældende i en anden undersøgelse, som viser, at der opnås flere klik på en online kampagne for en tøjproducents tiltag til genanvendelse, hvis produkttransformation (i dette tilfælde fra indsamlet tøj til isoleringsmaterialer) er synlig i kampagnen, modsat hvis produkttransformationen ikke var til stede i kampagnen.

undersøgelsen indeholder også studier af kommunikationskampagner om bedre sortering i det offentlige rum på henholdsvis et universitet og ved et event. Også her viser resultaterne, at synliggørelse af produkttransformationer giver mere udsortering til genanvendelse.

Læs hele rapporten Knowing What It Makes: How Product Transformation Salience Increases Recycling her

Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.