v. Morten Carlsbæk og Ole Morten Petersen, DAKOFA
Hybrid-seminar: Arbejdsmiljø ved indsamling og håndtering af husholdningsaffald

Arbejdstilsynet vil fortælle om erfaringerne fra deres tilsynsindsats over for de virksomheder, der indsamler husholdningsaffald. Indsatsen havde fokus på sundhedsskadelige mikroorganismer, ergonomi og forebyggelse af ulykker (se evt her). De orienterer også mere bredt om deres vejledninger på området.
Herudover skal vi høre såvel en kommunes som en renovatørs opfattelse af arbejdsmiljøkravene ved indsamling af husholdningsaffald. Fungerer samspillet? Er forebyggelses- og indsatsniveauet tilfredsstillende? Hvordan kan udbudsmaterialet være med til at forebygge evt. arbejdsmiljøproblemer?
Endelig får vi et indblik i viden og forskning indenfor arbejdsmiljøet ved affaldshåndtering, og vi skal høre om de igangværende undersøgelser af arbejdsmiljøet hos danske virksomheder, som håndterer det indsamlede husholdningsaffald.
Så deltag - og bliv langt klogere på de aktuelle knaster og sløjfer i forhold til indsamling og håndtering af husholdningsaffald.
Program
12:30-15:30
v. Anne Mette Madsen, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Vejledninger og erfaringerne fra kampagnen i 2022 om typiske udfordringer.
v. Rolf Hansen og Adam von Magius, Arbejdstilsynet
Erfaringer fra et KL og 3F projekt i forhold til borgerdialog og inddragelse af skraldemændene
v. Kristoffer Ravnbøl, Naboskab
v. Erik Bohn Andreasen og Kasper V. K. Carstensen, Urbaser
Samarbejde, udbudsmaterialet og kontraktopfølgning er med til forebygge problemer
v. Karen Marie Frost, Herning Kommune
v. Karoline Kærgaard Hansen, Aarhus Universitetshospital